מהו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד)?
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא הגוף הממשלתי בישראל האחראי לבדיקות רפואיות של נהגים, במקרים שבהם יש חשש שבריאותם עלולה להשפיע על יכולתם לנהוג בבטחה. המכון מבצע הערכות רפואיות לגבי מחלות כרוניות ומצבים רפואיים שונים, כולל אפילפסיה, בכדי להבטיח כי הנהג מסוגל לנהוג ללא סכנה לעצמו ולמשתמשי הדרך האחרים.
מדוע חולי אפילפסיה נדרשים להיבדק במרב"ד?
אפילפסיה היא מחלה נוירולוגית הגורמת להתקפים, ולעיתים קרובות התקפים אלו כוללים אובדן שליטה על התפקוד המוטורי והמודעות. מסיבה זו, ישנו חשש מוצדק כי חולה אפילפסיה עלול לחוות התקף בזמן נהיגה, מה שיכול להוביל לתאונות מסכנות חיים. לכן, נדרש הערכה מדוקדקת של מצבם הרפואי של חולי אפילפסיה לפני שהם מקבלים או מחדשים רישיון נהיגה. בדרך כלל, לאחר שנהג חווה התקף אשר דווח לרופא ואובחן כהתקף אפליפסיה, תוצאות האבחון יעברו למשרד הרישוי והמרב"ד ורישיונו של הנהג ישלל ממנו עד אשר הנהג יעמוד בדרישות הרפואיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
תהליך הבדיקה במכון הרפואי במקרים של חולי אפילפסיה
חולי אפילפסיה יוזמנו לבדיקות במרב"ד, כדי להעריך את כשירותם לנהיגה. התהליך כולל מספר שלבים עיקריים:
- הפניה למרב"ד – חולה האפילפסיה יקבל הפניה לבדיקה מהנוירולוג המטפל, מהמשטרה, או ממשרד הרישוי, אם יש חשש שמצבו הרפואי משפיע על יכולתו לנהוג.
- בדיקות רפואיות – במכון יבצעו בדיקות רפואיות מקיפות, כולל בדיקות נוירולוגיות, ובדיקת ההיסטוריה הרפואית של החולה. הנוירולוגים במכון יעריכו את אופי ההתקפים, תדירותם, משכם, ואת התגובה לטיפול התרופתי.
- מעקב תקופת הפוגה – חולי אפילפסיה שלא חוו התקף במשך תקופה ממושכת (לרוב שנה), לרוב יוכלו לחדש את רישיון הנהיגה שלהם, בתנאי שהנוירולוגים במכון יקבעו שהם נמצאים בשליטה תרופתית.
- החלטת הוועדה הרפואית – לאחר ביצוע כל הבדיקות, הוועדה הרפואית תקבל החלטה אם לאשר את החולה לנהיגה, להוסיף מגבלות מסוימות (כמו שעות נהיגה או סגנון הרכב), או למנוע את החידוש. החלטת הוועדה מבוססת על ניתוח הנתונים הרפואיים, לצד התחשבות בסיכון הבטיחותי.
דרישות המרב"ד לחידוש רישיון במקרה של אפילפסיה
חולי אפילפסיה שמעוניינים להוציא רישיון נהיגה לראשונה או חולי אפילפסיה שהרישיון שלהם נשלל עקב מצבם הרפואי ומבקשים לחדשו יוכלו להגיש בקשה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים בתנאים הבאים:
- במקרה שמדובר ברישיון נהיגה פרטי
- במקרה שחולה לא חווה התקפים במשך שנה, נמצא בטיפול רפואי ונבדק ב-E.E.G עם תוצאות תקינות, המכון הרפואי לרוב יאשר את חידוש הרישיון.
- אם מדובר בהתקף יחיד שלא אובחן כאפילפסיה, זמן ההמתנה לקבלת רישיון הוא שישה חודשים, כל עוד הבדיקות הרפואיות מראות כי המצב יציב.
- במקרים שבהם ההתקפים מתרחשים רק בשינה או בזמן ההתעוררות, ייתכן שהרישיון יאושר לאחר 36 חודשים של מעקב, כל עוד לא היו התקפים בשעות אחרות. עם זאת, רישיון זה אינו מתאים לנהיגה ברכב ציבורי.
- במקרה שמדובר ברישיון נהיגה ציבורי (משאית, מונית, אוטובוס, וכדומה)
- יציבות מלאה (ללא התקפים) עם טיפול תרופתי למשך לפחות 10 שנים.
- יציבות ללא טיפול תרופתי במשך לפחות 5 מתוך 10 השנים האחרונות, תוך מעבר בדיקות נוירולוגיות מקיפות.
במקרה של התקף בודד שאינו מוגדר כאפילפסיה, תקופת ההמתנה לרישיון ציבורי תהיה שנה לפחות.
הכנה לבדיקות במרב"ד: איך להתכונן ולהצליח
חולי אפילפסיה יכולים לצלוח את הבדיקות במרב"ד בהצלחה בעזרת מספר כלים ותובנות:
- תמיכה משפטית ומקצועית – במקרים מסוימים, חולים עשויים להיעזר בעו"ד לענייני תעבורה והמרב"ד כדי לעבור את התהליך בצורה חלקה יותר. עורכי דין אלו מכירים את המערכת ויכולים לסייע בהגשת ערעור במקרה שהוועדה קיבלה החלטה שלילית.
- שליטה בתרופות – אחד הגורמים הקריטיים הוא יכולת שליטה על ההתקפים באמצעות טיפול תרופתי. אם החולה נמצא בטיפול יעיל ומפחית התקפים בצורה משמעותית, יש לו סיכוי גבוה לעבור את הבדיקות בהצלחה.
- היסטוריה רפואית עדכנית – חשוב להגיע לבדיקה עם כל המסמכים הרפואיים הנדרשים, לרבות חוות דעת נוירולוגיות עדכניות, תוצאות בדיקות EEG (א.ק.ג למוח) ומידע על ההתקפים האחרונים.
- שקיפות ופתיחות – כדאי לספק מידע מדויק ואמין במהלך הראיונות והבדיקות. יש לפרט על ההתקפים, השפעתם, אופן השליטה בהם, והאם קיימות תופעות לוואי שעלולות להשפיע על הנהיגה.
כלים שעשויים לסייע לחולי אפילפסיה
כדי לעבור את הבדיקות במרב"ד בהצלחה, קיימים מספר כלים שיכולים לסייע לחולי אפילפסיה:
- מעקב אישי אחר ההתקפים – חשוב לנהל יומן שבו מתועדים תאריכי ההתקפים, תדירותם, התסמינים, והטיפול התרופתי. נתונים אלו ישמשו להוכחת שליטה על המחלה.
- קשר קבוע עם הנוירולוג המטפל – נוירולוג שמכיר את המטופל היטב יוכל לספק את ההמלצות הרפואיות הנדרשות ולסייע בבניית תוכנית טיפול מותאמת.
- פיתוח מודעות עצמית – חשוב להכיר את הגורמים שמעוררים התקפים (כגון מתח, חוסר שינה, או דילוג על תרופות) ולהימנע מהם ככל האפשר, כדי לצמצם את הסיכון להתקפים בזמן נהיגה.
תהליך הבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים עשוי להיות מאתגר לחולי אפילפסיה, אך עם הכנה נכונה ותיעוד קפדני של מצבם הרפואי, ניתן לעבור אותו בהצלחה. באמצעות טיפול יעיל, שקיפות מול הרופאים, והבנה של התהליך והקריטריונים הנדרשים, חולי אפילפסיה יכולים לשמור על איכות חיים גבוהה ולהיות נהגים בטוחים בדרכים.
משרדינו נותן שירות מקצועי ואיכותי תוך מתן דגש על שירות אישי ללקוח.
במידה ורישיונכם הותלה או נפסל בעקבות מצב רפואי צרו קשר עם משרד עורכי דין תעבורה עדי תפוחי רידלמן על מנת לקצר את ההליך, להבטיח את מימוש זכויותיכם בצורה מרבית, ולמנוע טעויות שעלולות להאריך את השבת רישיונכם.
עורכת הדין עדי רידלמן בעלת ניסיון של למעלה מעשור בתחום התעבורה. בנוסף, בהיותה בעברה עו"ד תעבורה במשטרת ישראל יש לה את כל הידע והניסיון להעניק את ההגנה המשפטית הטובה ביותר עבורך.
עוד בנושא המכון הרפואי לבטיחות בדרכים:

התליית רישיון נהיגה – באילו מקרים ומה עושים?
במאמר זה תמצאו את כל המידע ההכרחי בנושא התליית רישיון נהיגה. מה המשמעות של אמצעי התיקון, מתי ומדוע מתקבלת ההחלטה על התליית רישיון, ואילו גופים רשאים לקבל אותה. בנוסף, כאן תוכלו לקרוא וללמוד על אפשרויות הביטול, הערעור והדחייה של התליית רישיון נהיגה ואת תפקידו ההכרחי של עורך דין תעבורה בהליכים הקשורים.

עורך דין שלילת רישיון נהיגה
כמה קל לאבד את רישיון הנהיגה שלנו? תופתעו לגלות שיש מספר דרכים שיובילו אתכם לתוצאה הזו. אחרי שתקראו עליהן, תוכלו גם להבין כיצד ניתן להימנע ולטפל במקרים שונים של שלילת רישיון או פסילת רישיון (שלילה ופסילה זה אותו דבר) בעזרתו של עורך דין שלילת רישיון מנוסה. במאמר זה נעבור על כלל המידע החשוב בנושא שלילת רישיון נהיגה או פסילת רישיון נהיגה לרבות הגופים שבסמכותם להורות על שלילה, הסיבות שיובילו להחלטה שכזו והדרכים לערער עליה. בנוסף, נעמוד על ההבדלים בין שלילת רישיון של נהג חדש לנהג ותיק, ואת ההבדל בין עתירה מנהלית לערעור מנהלי ועוד.

עורך דין המכון הרפואי – המרב"ד – הכנה לבדיקות, מבחנים וייעוץ משפטי
עשרות אלפי בדיקות רפואיות לכשירות נהגים מתבצעות בשנה אחת בישראל, תחת חסותו של גוף אחד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בו עומלים רופאים, פסיכיאטרים ומומחים רבים בתחומים שונים כדי להבטיח לנו דרך בטוחה יותר. מטרת העל של המרב"ד, שמהווה למעשה את הזרוע הרפואית של משרד הרישוי, היא להסיר את האיום שמהווים נהגים בעלי כושר נהיגה לקוי מהדרכים. על אף המטרה הנעלה, לא תמיד נדע שאנו עתידים להזדמן לבדיקה או איך נכון יהיה לעבור אותה בהצלחה, ומפגש כזה עשוי להיות מלחיץ ומכשיל. לכן, כל מי שרישיונו יקר לליבו יוכל להרוויח כאן מידע חשוב ושימושי אודות המוסד הזה.

ועדת ערר המרב"ד – כיצד לערער על החלטת המכון הרפואי?
נהגים רבים בישראל נאלצים לאבד את רישיונם בעקבות מצבם הרפואי לאחר ביצוע בדיקות כשירות נהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) ולאחר שהוחלט שהם לא כשירים לנהיגה באחד מסוגי כלי הרכב השונים המוגדרים בחוק. יחד עם זאת ולמרות החלטת המרב"ד, נהגים אלה רשאים להגיש ערעור על ההחלטה בפני ועדת ערר של המרב"ד, היא גוף המוסמך לשנות או לבטל את החלטת המרב"ד ומאפשר לנהגים לערער על החלטות רפואיות הנוגעות לכשירות הנהיגה שלהם. ולפיכך ועדת הערר חשובה להבטחת שקיפות והוגנות בהחלטות הנוגעות לכשירות נהיגה, ומאפשרת לנהגים להשמיע את קולם ולספק ראיות נוספות התומכות בעמדתם.

בעיות ראייה ורישיון נהיגה – כך תתכוננו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) הוא גוף הממונה על בדיקת כושר הנהיגה של מועמדים לנהיגה ושל נהגים בישראל, כאשר קיים ספק לגבי יכולתם לנהוג בבטחה. בהקשר של בעיות ראייה, המרב"ד עוסק בהערכת כשירות נהגים שמצבם הבריאותי עלול לפגוע ביכולתם לראות בבירור ולנהוג בבטחה. במקרים של בעיות ראייה, המרב"ד בוחן אם הליקוי הקיים מאפשר נהיגה בטוחה בהתאם לתקנות משרד התחבורה. בעיות כמו ירידה בחדות הראייה, שדה ראייה מצומצם, בעיות ראיית לילה או מחלות עיניים כרוניות יכולות להוות גורם להפניה לבדיקת כושר נהיגה. לאחר הערכת המכון, ייתכן כי יוטלו מגבלות על רישיון הנהיגה (כגון נהיגה רק בשעות היום או עם אמצעי עזר כמו משקפיים), או במקרים חמורים יותר, הרישיון עשוי להישלל זמנית או לצמיתות. המרב"ד פועל בשיתוף עם רופאי עיניים ומומחים אחרים על מנת להבטיח שהחלטות בנוגע לכושר הנהיגה מתקבלות בצורה מקצועית, תוך שמירה על בטיחות הנהג והציבור.

אובחנת עם דום נשימה? כך תשמור על רישיון הנהיגה שלך
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) הוא הגוף הרפואי המוסמך במדינת ישראל לבחון את כשירותם הרפואית של נהגים, במיוחד במקרים שבהם קיימת סכנה לבטיחות בכבישים כתוצאה מבעיות רפואיות. בין הבעיות הרפואיות שמטפל בהן המרב"ד, הפרעות שינה, ובעיקר דום נשימה חסימתי בשינה (OSA – Obstructive Sleep Apnea), מהוות גורם סיכון מרכזי לנהיגה בטוחה. בעיות שינה משפיעות על הערנות והריכוז של נהגים, וכאשר הן אינן מטופלות כראוי, הן עלולות להוביל לתאונות דרכים חמורות. המאמר ידון בסוגי בעיות השינה והשפעתן על נהיגה, תהליך הטיפול של המרב"ד בנהגים הסובלים מדום נשימה בשינה, והדרישות הרפואיות של המכון למניעת פסילת רישיון נהיגה.

אי התאמה אישיותית לנהיגה – כיצד לשנות את ההחלטה?
אי התאמה אישיותית לנהיגה היא מונח רחב המתייחס למצב שבו המכון הרפואי לבטיחות בדרכים החליט כי אדם אינו מתאים לנהיגה ברכב מבחינה התנהגותית או נפשית. מושג זה עולה לרוב בהקשרים של בדיקות כושר נהיגה, כאשר קיימים סימנים לכך שאדם מסוים עשוי להוות סיכון לעצמו או לאחרים בכביש בשל תכונות אישיות, התנהגות או מצב נפשי.

בעיות לב ונהיגה – זכויותיך וכיצד לשמור על רישיון הנהיגה
נהיגה ברכב דורשת ריכוז, ערנות, שליטה מוטורית ותגובה מהירה. בעיות לב וכלי דם – החל מהפרעות קצב, התקפי לב, ועד אי ספיקת לב – עלולות לשבש את הכושר המנטלי והפיזיולוגי הנדרש לביצוע בטוח של פעולת הנהיגה. אירוע לבבי עלול להתרחש באופן פתאומי, להוביל לאובדן הכרה ואף לגרום לתאונה קטלנית. מחקרים מראים כי כ-15% מהתאונות שנגרמו על רקע רפואי קשורות לעלפון לבבי או לאירוע איסכמי ולכן משרד הבריאות קושר בין בעיות לב ונהיגה. בהתאם לכך, משרד הבריאות והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) מגדירים שורה של קריטריונים רפואיים אשר מטרתם לוודא שנוהג הסובל מבעיה לבבית אינו מסכן את עצמו ואת הציבור.

שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית – מה המשמעות ואיך מתמודדים?
שלילת רישיון נהיגה על רקע נפשי הפכה בשנים האחרונות לסוגיה שכיחה ומורכבת יותר ויותר. נהגים הסובלים ממחלות נפשיות או מקבלים טיפול פסיכיאטרי עלולים למצוא את עצמם לפתע מול החלטה של רשות הרישוי או המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – לשלול את רישיון הנהיגה שלהם. מאמר זה עוסק במקרים בהם מתבצעת שלילת רישיון נהיגה מסיבה נפשית, מה המשמעות של ההליך, מה צפוי לנהגים המזומנים למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מהם התנאים להשבת הרישיון – ואיך עורך דין בתחום יכול לסייע.

נהיגה לאחר בעיות במערכת העצבים – כך תתכוננו למרב"ד
מערכת העצבים אחראית על תפקודים חיוניים לנהיגה – החל משליטה בתנועות שרירים, דרך שמירה על ערנות ועד עיבוד מידע מהסביבה. מחלות נוירולוגיות כמו שבץ מוחי (CVA), אפילפסיה, טרשת נפוצה (MS), פרקינסון, מחלות עצב-שריר ודמנציה עלולות לפגוע בכישורי הנהיגה ולגרום לסיכון ממשי בכביש.
למשל, התקפי כפיון (אפילפסיה) עלולים לגרום לאובדן הכרה רגעי בזמן נהיגה; חולי פרקינסון עשויים לסבול מרעידות וחולשת שרירים שמקשות על שליטה בהגה ובדוושות; ואילו חולי טרשת נפוצה עלולים לחוות פגיעה בקואורדינציה, ראייה וזיכרון.
בכל אחד מהמקרים, משרד הבריאות מחייב הערכה רפואית ייעודית כדי לוודא שהנהג מסוגל לנהוג בצורה בטוחה.