לייעוץ חייגו עכשיו

נהיגה תחת השפעת סמים

נהיגה תחת השפעת סמים. מה הכמות המותרת? מה העונש הצפוי כתוצאה מנהיגה תחת השפעת סמים? כיצד למזער ואף לבטל את העונש? לפני הכל, דע שיש מה לעשות על מנת למזער את העונש ואף לבטלו. עורך דין תעבורה מנוסה שמכיר את שיטות האכיפה יידע למצוא כשלים שיחייבו ענישה מקלה שלעיתים אף יובילו לביטול כתב האישום. חשוב שתתייעץ עם עורך דין תעבורה מנוסה וכך תימנע מהשלכות כבדות יותר.

מהו העונש על נהיגה תחת השפעת סמים?

החוק קובע, כי נהג שנתפס נוהג תחת השפעת סמים גם אם נתגלו בגופו שרידים של סמים בכמות מזערית או תוצר חילוף חומרים של סם דינו כדין הנוהג תחת השפעת סמים וכמי שנהג בשכרות. יחד עם זאת רף הענישה בנהיגה תחת השפעת סמים הנו גבוה יותר מנהיגה בשכרות.

השימוש בסמים גורם אצל המשתמש לשינוי במצב התודעתי ולכן הסיכון של משתמשי הדרך למי שצרך סם בנהיגה גבוה מאוד.

עבירה של נהיגה תחת השפעת סם הנה עבירה בת מעצר. המחוקק הגדיר בחוק פסילת מינימום למשך שנתיים ולצד עבירה זאת יכולים להתלוות עונשים של פסילה על תנאי, קנס ועוד.

במקרים שהכמות של הסמים שנמצאה בגוף היא גבוהה או שיש נסיבות מחמירות או שאין המדובר בעבירה ראשונה, התביעה תעתור לעונש של מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, או גם מאסר מותנה.

חשוב לדעת שזכות ההיוועצות בטרם החקירה חשובה מאוד ותוכל להביא לעיתים להקלה בעונש ואף לזיכוי בתיק. לכן,  במידה ונעצרת על ידי שוטר ונדרשת לתת דגימת שתן / דם לאיתור סמים חשוב מאוד שתתייעץ עם עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים.

פסילה מנהלית והשבתת רכב בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים

בעת שנעצרת בגין עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים ויש אינדיקציה ראשונית וראיות לכאורה לביצוע עבירה, לקצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה סמכות לפסול את רישיונך על פי חוק למשך 30 ימים פסילה מנהלית. השוטר ייטול את רישיון נהיגתך ויזמנך לשימוע בפני קצין.

כמו כן, לקצין הסמכות להשבית את הרכב בו בוצעה העבירה למשך 30 ימים. במהלך השימוע יוכל נהג הרכב להעלות את טענותיו כנגד השבתת הרכב. לדוגמה, אם בעל הרכב הוא לא הנהג שביצע את העבירה ועשה כל שביכולתו שלא תבוצע העבירה. אך לא די בטענות בעלמא יש צורך בהצגת ראיות.

סירוב לבדיקת סמים

נהג שסרב לדרישת שוטר לבדיקת סמים בין אם במתן דגימת דם או שתן לצורך איתור סמים צפוי שיוגש כנגדו כתב אישום או תוגש לו הזמנה לדין בגין עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים מכוח הסירוב לבדיקה.

על השוטר להסביר לפני את הדרישה לבדיקה ואת משמעות הסירוב לה. כאשר הנהג סירב לבדיקה גם אם אין בגופו סמים ייחשב כמי שנהג תחת השפעת סמים.

בתי המשפט רואים בחומרה סירוב לבדיקת סמים ורף הענישה גבוה יותר.

האם נהג יכול לבחור בין דגימת דם לדגימת שתן?

לנהג אין זכות בחירה איזה בדיקה תיעשה לו. על הנהג לבצע את הבדיקה לה הוא נדרש על ידי השוטר. אם ישנה מניעה רפואית לבדיקה מסוימת יש לציין זאת בפני השוטר ואף להציג לו אישורים רפואיים.

לא ביצעת את הבדיקה בטענה שאין לך שתן, מה דינך?

נהג שנדרש לתת דגימת שתן ולא מבצע את הבדיקה בטענה שאין לו שתן צפוי לקבל כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת סמים מכוח סירוב או הכשלה.

יראו אותך כמי שהכשיל את הבדיקה ודי בכך כדי להגיש נגדך כתב אישום בגין נהיגה תחת השפעת סמים. ותהיה צפוי לעונשים כדין נהג בשכרות או סמים.

לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין נהיגה תחת השפעת סמים כבר בשלב שנדרשת על ידי השוטר לתת את הדגימה כי יהיו לכך השלכות עד לסיום ההליך.

מהו סם על פי החוק?

המחוקק הגדיר בפקודת הסמים המסוכנים מהו סם. מדובר ברשימה ארוכה ויש לזכור כי גם תוצר של חילוף חומרים של אותו סם נכנס תחת ההגדרה של סם. ברשימה נמנים בין היתר סוגי סמים קרי: חשיש, מריחואנה, קנאביס, אופיום, קוקאין, הרואין ועוד. גם סם המאושר לשימוש רפואי כגון קנאביס רפואי נחשב כסם.

אין הבחנה בין סמים “קלים” לסמים “קשים” בפקודת התעבורה ודי בכך שנתגלו בגופך סמים בכדי להרשיע בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים.

האם החוק מבדיל בין סוגי הסמים?

המחוקק בפקודת התעבורה לא עושה הבחנה בין סוגי הסמים. די בכך שהשתמשת באחד מסוגי הסמים הנמנים ברשימה בפקודת הסמים המסוכנים בכדי להרשיע בעבירה של נהיגת תחת השפעת סמים והעונש יהא אותו עונש.

אילו בדיקות נעשות לצורך איתור סמים?

הבדיקות שניתן לבצע לצורך איתור סמים שיהיו קבילות הן רק בדיקת דם או בדיקת שתן. בעתיד תכנס לתוקפה גם דגימת הרוק.

ברגע שנהג נעצר בחשד לנהיגה תחת השפעת סמים, הנהג יעוכב על ידי השוטר או בנסיבות מיוחדות אף ייעצר לתחנת המשטרה. הנהג יידרש על ידי השוטר לתת דגימת דם / שתן לצורך איתור סמים בגופו של הנהג.

אם ניטלה מהנהג דגימת שתן ולא דגימת דם השוטר יוכל לדעת לפי הכוסית אם יש אינדיקציה ראשונית לסמים בגופו של הנהג החשוד. על הכוסית יש אינדיקטור המזהה אם יש סמים בשתן.

לאחר מתן הדגימה הנהג ייחקר תחת אזהרה בגין עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים ולאחר מכן קצין משטרה יחליט על אופן שחרורו או מעצרו של הנהג ובאילו תנאים.

נהג שנתפס נוהג תחת השפעת סמים והגיעה חוות דעת טקסיקולוגית מהמעבדה המוסמכת צפוי שיוגש נגדו כתב אישום ובד בבד בקשה לפסילת רישיון הנהיגה שלו עד תום ההליכים כנגדו.

מתי שוטר רשאי לדרוש מנהג לבצע בדיקת סמים?

יש לשים לב כי להבדיל מבדיקת שכרות לאיתור אלכוהול לפיה השוטר תמיד רשאי לדרוש בדיקה גם אם הנהג נעצר לביקורת שגרתית, כאשר שוטר דורש בדיקה לאיתור סמים התנאי לדרישה שיהיה לו יסוד סביר להניח שאותו נהג נוהג תחת השפעת סמים. החשד הסביר שנהג ביצע עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים הוא תנאי הכרחי וללא קיום תנאי זה הדרישה לבדיקה תהא לא כדין.

מהו חשד סביר או היסוד הסביר להניח שבוצעה עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים?

החשד הסביר הוא ראייה הנקלטת בחושיו של השוטר. אין רשימה סגורה של מהו החשד הסביר והחשד יכול להיות התנהגותו של הנהג, ריח, עיניים אדומות, מידע על החשוד, סמים שנמצאו ברכבו של הנהג, גרימת תאונת דרכים ולכן הביאו את השוטר להניח כי הנהג נוהג תחת השפעת סמים. לעיתים יהיו מאפיינים שאינם מספיקים לעמוד לבדם בכדי להוות חשד סביר ולכן עורך דין תעבורה מקצועי ידע לבחון האם באותו מקרה אכן היה חשד סביר להניח שבוצעה עבירה.

מהי בדיקת מאפיינים?

שנהג נעצר בגין חשד לעבירה של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים, השוטר יבצע לו בדיקת מאפיינים. הבדיקה כוללת 3 שלבים של עמידה ישרה, הליכה על הקו והבאת אצבע לאף.

השוטר ימלא את דוח המאפיינים ויש לשים לב כי בתי המשפט הרשיעו לא פעם אך ורק בגין בדיקת המאפיינים בלבד בגין עבירה של נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים. לכן לבדיקת המאפיינים יכול להיות משקל רב. לבדיקה זאת רשאי הנהג לסרב.