לייעוץ חייגו עכשיו

דוח הזמנה לדין תעבורה – כתב אישום תעבורה

מה ההבדל בין דוח ברירת משפט לבין דוח הזמנה לדין? מהו כתב אישום תעבורה? מהן האפשרויות העומדות בפני נאשם שקיבל זימון לבית משפט תעבורה? מה עלול להיות העונש שיגזור בית הדין על נאשם בעבירות תנועה חמורות ומה חשיבותו של עורך דין תעבורה בתהליך? במאמר זה תמצאו את כל המידע ההכרחי בנושא דו"ח הזמנה לדין ויותר.

מהו דוח הזמנה לדין תעבורה?

אחד מסוגי הדוחות שניתן לקבל על רקע עבירות תעבורה, הוא דוח הזמנה לדין. בשונה מדוח תנועה רגיל מסוג ברירת משפט במסגרתו ניתנת למקבל הדוח הבחירה אם להישפט בגין העבירה או לשלם קנס, דוח הזמנה לדין הוא כזה שמחייב התייצבות בבית משפט תעבורה. דוח כזה ניתן על רקע עבירות חמורות ביותר, שחצו את הרף שנקבע לברירת משפט.

עבירות כאלו יכולות להיות למשל נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה ללא רישיון או בזמן שלילה, נהיגה ללא מלווה, עקיפה מסוכנת, הפקרה לאחר תאונה, מעבר באור אדום נהיגה במהירות מופרזת ועוד.

במקרה של דוח הזמנה לדין, יצורף לדוח הזימון לבית משפט תעבורה ובו יופיעו הפרטים על מועד הדיון. ייתכן והדוח יינתן על ידי שוטר בשטח, או שמא יתקבל בדואר בעקבות ביצוע עבירה שנצפתה על ידי מצלמת תנועה.

מהו כתב אישום תעבורה?

כתב אישום מפרט את העבירה, את עובדות האירוע ובו מצוינים גם עדי התביעה. כתב אישום תעבורה יכול להיות חלק מדוח הזמנה לדין תעבורה, אך בעבירות חמורות יותר כמו תאונת דרכים עם נפגעים, יוכן ויוגש כתב אישום נפרד שלו תצורף הזמנה לדין תעבורה.

חשוב להבין כי דוח תנועה אינו מהווה כתב אישום עד שתובע אינו מעיין בו ובחומר המשטרתי וחותם עליו. במקרים של עבירות חמורות ומורכבות כמו גרימת תאונת דרכים למשל, יש צורך בבוחן תנועה שיחקור את האירוע ואת העדים, ורק לאחר גיבוש מסקנותיו יועבר כתב האישום. מנגד, דוח הזמנה לדין בהחלט יכול להכיל גם כתב אישום, כאמור כתלות בחומרת העבירה.

מה חשוב לדעת כשמקבלים זימון לבית משפט לתעבורה?

אחד הדברים שחשוב להיות מודעים אליו לקראת הגעה אל בית המשפט לתעבורה, הוא העונש הצפוי. כלומר, מה עלול להיות גזר הדין שנקבל בתום ההליך המשפטי. כשמדובר על התייצבות למשפט תעבורה במסגרת דו"ח הזמנה לדין, יש מספר אפשרויות ענישה בהן בית המשפט יכול לבחור:

עונש קנס
על נאשם שהוטל עליו קנס לשלם את הקנס במועד הנקוב, על מנת שלא יצבור פיגור או שיועבר הטיפול בו למרכז לגביית קנסות. בתום ההליך ניתן לקבל ממזכירות בית המשפט שוברים לתשלום הקנס. כל עניין אחר כמו ביטול תוספת פיגורים, פריסה או דחייה של מועד התשלום יש לנהל אל מול המרכז לגביית קנסות.

עונש פסילה
עונש פסילה תקף מרגע ההודעה עליו לנאשם, אלא אם החליט בית המשפט על מועד שממנו יהיה תקף (עיכוב פסילה). במקרה הראשון, ניתן להפקיד את רישיון הנהיגה של הנאשם כבר ביציאה מהדיון במזכירות בית המשפט, ולקבל תמורתו אישור הפקדה. את האישור יש לשמור למועד קבלת הרישיון בחזרה, עליו מחליט משרד הרישוי. הנ"ל נכון גם למקרים בהם הנאשם נכח בדיון בעניינו וגם אם נמנע מלהתייצב. חשוב לזכור שפסילה תספר מהרגע בו הופקד הרישיון אלה אם צוין אחרת בפרוטוקול בית המשפט לתעבורה ולכן חשוב מאוד להפקיד את רישיון הנהיגה באופן מידי מרגע קבלת ההחלטה על פסילת הרישיון.

חשוב לזכור שבמקביל לקבלת זימון לדין, וללא קשר לגזר הדין שיינתן בתום ההליך, מרבית העבירות יחייבו את הנהג גם בנקודות תעבורה. כמות הנקודות תהיה כמובן בהתאם לסוג וחומרת העבירה. כל האמור לעיל מתייחס למצב שבו הנאשם מוכח כאשם, בזמן שתיתכן גם אפשרות שיוכח אחרת.

שוטר מסר לי הזמנה לדין וכתב אישום תעבורה - מה עליי לעשות?

אחד הדברים שכדאי לזכור במקרה כזה, הוא שככל הנראה בוצעה עבירה חמורה ומכיוון שהשוטר העביר את ההזמנה לדין פנים מול פנים לא ניתן יהיה לטעון שכתב האישום טרם נמסר או שלא קבלתם את ההזמנה לדין תעבורה.

דבר נוסף שמומלץ לזכור במעמד קבלת דוח הזמנה לדין וכתב אישום משוטר, הוא שהתגובה שלכם מתועדת ומשמעותית להמשך. אם למשל התגובה תכיל הודאה בדבר העבירה, יהיה מאוד קשה לשנות את דעתו של בית המשפט בהמשך באשר לאשמת הנהג.

טיפים נוספים להתמודדות המיידית עם קבלת כתב אישום משוטר:
• בדקו האם בסביבה יש עדים שיוכלו לסייע לכם במידת הצורך בהמשך וקחו מהם פרטי התקשרות.
• תעדו את סביבת העבירה ממיקומכם וממיקום השוטר שעצר אתכם.
• הישארו רגועים ושמרו על קור רוח והימנעו מתגובות פזיזות ואלימות כלפי השוטר והסביבה.

סדרי דין במשפט תעבורה - מה קורה בבית המשפט?

ישנן עבירות בהן בית המשפט יכול לדון גם ללא נוכחותו הפרונטלית של הנאשם. עבירות כאלו הן בדרך כלל עבירות שלא הביאו לפגיעה של ממש באדם. במקרים בהם הנאשם אכן מגיע לדיון בעניינו, כך מתנהל סדר הדברים:

תחילה, כתב האישום מוקרא בפני הנאשם והוא נדרש להשיב האם הוא מודה באשמה שצוינה, או כופר בה. אם הנאשם מודה, הוא מורשע מיידית, כאשר בית המשפט מאפשר לו לטעון טענות לעונש. אם אינו מודה, נקבע מועד נוסף לשלב הבא בהליך – דיון ההוכחות.

בדיון ההוכחות נשמעים תחילה עדי התביעה ולאחר מכן עדי ההגנה וניתנת האפשרות לחקירה נגדית. לאחר שמיעת כלל העדויות מסכמת התביעה ואחריה ההגנה את דבריהן.

לאחר סיכומים אלו מגיע שלב הכרעת הדין, בו קובע בית המשפט את הכרעתו. אם קבע בית הדין שהנאשם זכאי, יסתיים ההליך, ואילו אם יקבע שזה נמצא אשם, ייקבע דיון נוסף ואחרון לשמיעת טיעונים לעונש. בדיון זה יוחלט על גזר הדין הסופי שיחייב את הנאשם.

מהן ההשלכות של אי התייצבות למשפט תעבורה?

ישנם החושבים שאי התייצבות למשפט תעבורה במסגרת דו"ח הזמנה לדין, תעכב את תחילת ההליך המשפטי. הנחה זו שגויה מן היסוד ואף מסוכנת! במידה ונאשם אינו מתייצב לדיון בעניינו בבית משפט לתעבורה, בית המשפט יכול לבחור להכריע את דינו גם בהיעדרו. עונשים כאלו עלולים להיות שלילה של רישיון הנהיגה, קנס כספי משמעותי ועוד.

לרוב, בית המשפט יקבע כי היעדרות הנאשם כהודאתו באשמה. במצב כזה, אין לנאשם כל הזדמנות להציג את עמדתו ולטעון את טיעוניו שעשויים להיטיב עימו. מסיבה זו, חשוב להתייחס בתשומת לב לדוח הזמנה לדין, לוודא את מועד הדיון ושעתו ולהגיע אליו במוכנות מלאה.

עם זאת, ברור כי עלולות להיות סיבות מוצדקות להיעדרות הנאשם מהדיון בעניינו. במקרים כאלו יש להגיש בקשה לשינוי מועד הדיון לפני המועד עצמו, אך הגשת הבקשה עצמה אינה מהווה אישור להיעדרות. יש להמתין לאישורו של בית המשפט לדחיית הדיון.

במקרים בהם נעדר הנאשם מן הדיון ובית המשפט קבע כי הוא אשם וגזר עליו את הדין, ניתן להגיש בקשה לביטול גזר הדין בתוך 30 ימים. הבקשה מוכרחה כמובן להיות מנומקת ומוצדקת בעיני בית המשפט בכדי שזה יקבל אותה.

כיצד עורך דין תעבורה יכול לסייע במקרה של דוח הזמנה לדין תעבורה?

בתור התחלה, עורך דין תעבורה יוכל לקרוא את כתב האישום שצורף לדוח הזמנה לדין או נשלח בנפרד. על סמך ידיעותיו וניסיונו יכול עורך הדין לשער מה עשוי להתרחש הלאה ומה תהיה האפשרות הטובה ביותר עבור הנאשם.

מעבר על הראיות והפרטים שמכיל הדוח יחד עם עורך דין תעבורה יוכלו להכין את הנאשם בצורה מיטבית לבאות, ואפילו להציל את רישיון הנהיגה שלו בנסיבות מסוימות.

גם אם יבחר הנאשם לייצג את עצמו בבית הדין לתעבורה, על אף שזו בחירה שאינה מומלצת, יוכל עורך דין לסייע לו בהכנות לדיונים וקבלת החלטות מושכלות במהלכם. השתתפותו של עורך דין לענייני תעבורה בהליך מטרתו למזער את הנזקים שהוא עלול להביא.

הזמנה לדין תעבורה וכתב אישום תעבורה - שאלות נפוצות

שלא כמו דוח ברירת משפט עליו ניתן לערער, דוח הזמנה לדין מחייב את הגעתו של הנאשם לדיון בבית המשפט לתעבורה. הערעור יכול להיערך על פסק הדין שניתן בתום ההליך, ועליו להיות מוגש בתוך 45 ימים מרגע קביעתו.

בקשה להעברת מחוז דיון כפופה להודאה בביצוע העבירה ויש לכך השלכות רבות, משכך בטרם בקשות אלו מומלץ להתייעץ עם עורך דין. יחד עם זאת, ישנה אפשרות להגיש בקשה לבית המשפט העליון לשם העברת מחוז בו נקבע הדיון. בדומה, קיימת אפשרות לבקש את העברת הדיון בין בתי משפט הנמצאים באותו מחוז וזאת צריכה את אישור נשיא בית משפט השלום של אותו מחוז.

על פי החוק, מהרגע בו הוגש כתב האישום כנגדו, הנאשם זכאי לעיין בחומר החקירה כולו ולקבל העתקים מהתיק וזאת לאחר שהתובע המשטרתי אישר את דוח ההזמנה לדין.