לייעוץ חייגו עכשיו

כתב אישום בגין תאונת דרכים – המשמעויות וכיצד מומלץ לפעול?

במאמר זה נבחן את ההליך של קבלת כתב אישום בגין תאונת דרכים – מתי יוגש אחד כזה, מה הוא כולל, ומה יש לעשות עם קבלתו. בנוסף, נעמוד על ההבדל בין המתה בקלות דעת למוות ברשלנות ונדייק את תפקידו של עורך דין תעבורה בהליך המשפטי. המאמר נכתב ע"י עו"ד עדי רידלמן שהיא בוחנת תנועה מוסמכת ושירתה במשטרת ישראל כראש מחלק תאונות דרכים ותובעת תעבורה. ניסיון זה הוא למעשה ייחודי ומאפשר למצות את זכויותיהם של נאשמים בגרימת תאונות דרכים וזאת במטרה להקל את עונשם או לזכותם מאחריות לתאונה בהתאם לנסיבות המקרה.

חשיבות הבנת ההליך של הגשת כתב אישום בתאונת דרכים

תאונת דרכים היא תופעה ששיעורה עולה עם השנים. נדמה שהקטל בכבישים אינו יודע שובע ומידי יום מתבצעות במודע או שלא במודע עבירות תנועה רבות – קלות כבחמורות. העבירות האלו לעיתים מובילות לסוגים שונים של תאונות דרכים שבגינן מוגשים כתבי אישום.
כאשר מוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים, עשויים להיווצר אצל החשודים חששות רבים וחוסר ודאות שיובילו להתנהלות שגויה. העובדה הזו מתחזקת כשמסתכלים על הסבירות הגבוהה שאדם יהיה מעורב בתאונת דרכים במהלך חייו, לפני כל עבירה פלילית אחרת. משום כך, להיכרות עם הנושא ישנה חשיבות רבה שתגיע לידי ביטוי בהתנהלות שלכם במהלך כל שלבי ההליך. במאמר זה תוכלו להבין לעומק את כל מה שחשוב לדעת על כתב אישום תאונת דרכים. המאמר רלוונטי לתאונות דרכים בהם מעורבים כלי רכב מסוגים שונים לרבות תאונת דרכים עם אופנוע, תאונת דרכים עם אופניים חשמליים או תאונת דרכים עם קורקינט חשמלי.

מתי מוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים ומה הוא מכיל?

כתב אישום בגין תאונת דרכים עשוי להיות מוגש בכל מקרה של מעורבות בתאונת דרכים, כנגד הנהג הפוגע והאשם. יתרה מכך, הסבירות שלא יוגש כתב אישום תאונת דרכים בעקבות תאונה היא נמוכה מאוד. על פי סעיף 62 לחוק סדר דין פלילי, ישנם שני קריטריונים מרכזיים בגינם אדם יכול לקבל כתב אישום בגין תאונת דרכים:

  1. ראיות מספיקות לאישום
    כדי להגיש כתב אישום נגד נהג בגין מעורבותו בתאונת דרכים, על המשטרה להוכיח שהוא עבר עבירת תנועה שהובילה לתאונה בעזרת ראיות כמו עדויות של מעורבים, סממנים על הכביש, נזקים לרכבים, תיעוד מצלמות ועוד. את אלו נהוג לבקש מבוחן תנועה שבוחן את הזירה ואוסף את הראיות. את הראיות הוא מרכז לדו"ח בוחן ולאחר סיום החקירה מועבר החומר לתביעה המשטרתית או לפרקליטות.
  2. עניין לציבור
    האינטרס הציבורי גם הוא משחק תפקיד בהחלטה על הגשת כתב אישום תאונת דרכים. בדרך כלל עניין הציבור יהיה משמעותי כשמדובר על תאונה עם נפגעים. לעיתים מוגש גם כתב אישום נגד נהג שתאונת הדרכים בה היה מעורב יצרה נזק גדול לרכוש.

ההליך המשטרתי כאשר מתרחשת תאונת דרכים

אם קיים חשד שנהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ביצע עבירת תנועה שכתוצאה ממנה אירעה התאונה, המשטרה תחקור את האירוע ותמסור את המלצתה למשטרה או לפרקליטות, תלוי בחומרת העבירה. אלו יבחנו את התיק על ראיותיו ויחליטו האם להגיש כנגדו כתב אישום.
עבירות כאלו יהיו עבירות תנועה חמורות כמו סטייה מנתיב, נהיגה בגילופין, אי ציות לרמזור אדום, אי מתן זכות קדימה, נהיגה במהירות מופרזת ועוד. חשוב לציין, גם אם התרחשה תאונת דרכים שבה לא היו נפגעים והיא נחשבת לתוצאה של עבירת תנועה, הנהג עדיין יקבל כתב אישום בגין תאונת דרכים.

אם הפרקליטות או התביעה המשטרתית אכן יגישו כתב אישום נגד הנהג, הוא יקבל אותו בדואר או במסירה אישית ואליו תצורף גם הזמנה לדין בבית משפט תעבורה. לאור הצורך של בחינת חומרי החקירה, ייתכן ונהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים יקבלו את כתב אישום רק חודשים לאחר שהתרחשה תאונת הדרכים, ולא באופן מידי. כתב אישום בתאונת דרכים יכיל את כלל האישומים, פירוט הראיות נגד הנהג והעדים.

מה כדאי לעשות בעת מעורבות בתאונת דרכים?

תאונת דרכים היא אינה אירוע פשוט, לא במובן הפיזי ולא במובן הנפשי, לאף אחד מן הצדדים. עם זאת, כדאי לזכור שהתנהלות שאינה תקינה בעת האירוע או לאחריו עלולה לגרור השלכות פליליות שיקשו עליכם להתמודד עם סדר הדין. לכן, עם התרחשותה של תאונת דרכים, מוטב לתעד את זירת התאונה והראיות סביב. בנוסף, בכל מקרה של תאונת דרכים, בייחוד כזו שעתיד להיות מוגש בגינה כתב אישום, כדאי להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים מומלץ שידע להכווין את ההתנהלות שלכם בצורה נכונה ובמינימום נזקים להמשך ההליך המשפטי.

מוטב שלא להימנע או לסרב למסירת פרטים לנהג האחר או לכוחות המשטרה במקום, כיוון שזוהי בחירה המעוררת חשד. זכרו שמצופה מכם גם להגיש עזרה ראשונה ככל יכולתם ולשמור על הבטיחות בזירה על ידי לבישת אפוד זוהר, הצבת משולש והפעלת אורות. עם זאת, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני תאונות דרכים לפני כל מסירת עדות לגורמי המשטרה וההצלה וטרם חקירה באזהרה.

מתי מתבצעת חקירה באזהרה וכיצד?

חקירה באזהרה היא חקירה שנערכת מול חשודים בדבר עבירה. אם מדובר על חקירה שאינה באזהרה בהקשר של תאונות דרכים, בדרך כלל יהיו אלה עדים לתאונה שיזומנו לחקירה לצורך מתן עדות בלבד.

חקירה באזהרה נפתחת בשטח בכל מקרה של תאונת דרכים. השאלות שישאלו את המעורבים עלולים להוביל במהירות להגשת כתבי אישום, במיוחד אם המעורבים לא ראו לנכון להתייעץ במהירות עם עורך דין תעבורה.

מהי חבלה של ממש?

חבלה של ממש היא אירוע שבו נגרמו לנפגעי התאונה חבלות כמו שריטות עמוקות, שברים, פצעים פתוחים ועוד. גם אם אלו מופיעים בסדר גודל מזערי, עדיין מוגדרת התאונה כתאונת דרכים שיש בה חבלה של ממש. טווח הענישה במקרים של חבלה של ממש יתחילו בפסילת רישיון נהיגה למינימום של שלושה חודשים, ועשויים להגיע לעונשי פסילה ארוכים ואף למאסר בפועל.

כיצד מקבלים כתב אישום במקרה של תאונת דרכים פגע וברח?

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים שבה הנהג הפוגע אינו עצר לאחר הפגיעה והמשיך בנסיעתו במכוון (ידוע גם כתאונת פגע וברח או הפקרה), תצטרכו לדווח על כך למשטרה בהקדם האפשרי ולהוסיף מידע רב ככל הניתן לדיווח, כדי שהכוחות יוכלו לאתר את הפוגע בהצלחה ובמהירות. אם כוחות המשטרה יאתרו את הנהג בעקבות הדיווח שלכם, תקבלו מהם גם את הפרטים הרלוונטיים לצורך התביעה.

המצב ההפוך שבו הייתם מעורבים בתאונת דרכים מן הצד הפוגע הוא מורכב יותר. חשוב לדעת שהפקרה של פצועים לאחר תאונת דרכים נחשבת לעבירה חמורה בהרבה מגרימת תאונת דרכים ודינה הוא מאסר בפועל. רק התייעצות מיידית עם עורך דין תעבורה המתמחה בתאונות דרכים ובחינת הגרסה שלכם תקבע האם מדובר על דפוס פגע וברח או אי הבנה מקרית.

סוגים של כתבי אישום בתאונה קטלנית - גרימת מוות ברשלנות או המתה בקלות דעת?

בתאונות דרכים קטלניות, בהן נגרם מוות של אדם, התיק עובר מחקירת המשטרה לפרקליטות לצורך הגשת כתב האישום. במקביל, רישיונו של הנהג הפוגע נפסל למינימום של 90 ימים, ולעיתים עד תום ההליכים. במקרים כאלו, לקצין המשטרה אין כל שיקול דעת בנושא הפסילה והוא מחויב לכך על פי החוק.

על פי החוק, כל עבירה פלילית מורכבת מיסוד עובדתי ויסוד נפשי. היסוד העובדתי מברר את התנהלות הנהג כדי לקבוע שאכן בוצעה עבירה. נוסף על כך, ייבחן הקשר בין התנהלות הנהג הפוגע לתוצאת המוות. היסוד הנפשי בוחן את עמדתו של הנהג ללא היסוד העובדתי. כלומר, מה גרם לנהג לבחור את דרך ההתנהלות שהובילה אותו לגרימת התאונה.

בית המשפט הבהיר כי ההבדל בין המתה בקלות דעת לבין גרימת מוות ברשלנות נוגע למודעותו של הנאשם לאפשרות שמעשיו יובילו לתאונה עם תוצאות קטלניות. גרימת מוות ברשלנות היא הגדרה המתייחסת לאי מודעותו של אדם לאפשרות שהתנהלותו תביא לתוצאות הקטלניות, ואילו המתה בקלות דעת מתייחסת למצב שבו הנהג היה מודע לסיכוי שבחירותיו יביאו לתוצאות אלו. אי לכך, אישום של המתה בקלות דעת הוא חמור יותר ואפשרויות הענישה חמורות יותר גם הם בהתאם.

פסילה מנהלית לאחר מעורבות בתאונת דרכים

על פי סעיף 47 לפקודת התעבורה, שוטר שמניח כי עבירה שעבר נהג הובילה לתאונת דרכים בה נוצר נזק פיזי לאדם או לרכושו, יכול להובילו אל קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה שיפסול את רישיונו ל-60 ימים, אם זה יקבל את היסוד להנחת השוטר. על החלטתו ניתן לערער בבית המשפט לענייני תעבורה. יש לשים לב לכך שתקופת הפסילה אינה זהה למצב שבו נהג חשוד בעבירת תנועה (מינימום 30 ימים) או גרימת תאונה קטלנית (90 ימים).

העקרון שעומד מאחורי הפסילה המנהלית לרישיונו של נהג הוא מניעה של מקרים נוספים בהם הציבור בדרכים יועמד בסכנה בגללו. בטרם השלילה עצמה, הנהג יועמד לשימוע אך אם לא יתייצב, למשטרה עדיין תהיה הסמכות לפסול את רישיונו. בשימוע זה יציג קצין המשטרה את ההצדקה לפסילה ויצטרך להתייחס למידת הסכנה שנוכחותו של הנהג בכביש מייצרת.

מה הענישה הצפויה אם קיבלתי כתב אישום בגין תאונת דרכים?

כדי לקבוע את דינו של נאשם בגרימת תאונת דרכים, בוחן בית המשפט לתעבורה את מידת רשלנותו, עברו הפלילי ומה היה הנזק שנגרם בעקבות התאונה. ככל שתוצאות התאונה יהיו קשות יותר, כך הענישה תהיה חמורה יותר.

העונשים בגין תאונת דרכים עם נפגעים עלולים להגיע לחודשים ואפילו שנים של פסילת רישיון נהיגה, עונשים של מאסר בפועל, שירות לתועלת הציבור, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי, תשלום פיצויים לנפגעים ותשלום קנסות.

במקרים בהם בעקבות התאונה נגרמו חבלות של ממש המחוקק קבע פסילת מינימום בת שלושה חודשים. יש לקחת בחשבון שמתחמי הענישה הקבועים בפסיקה אף גבוהים יותר מפסילת המינימום אותה קבע המחוקק. התביעה ובית המשפט ייבחנו את אופי החבלות, השלכותיהן וההליך הרפואי הנדרש ולפי זאת יקבע העונש.

מה תפקידו של עורך דין לתעבורה במקרה של כתב אישום לאחר תאונת דרכים?

כשם שכל הליך פלילי או משפטי מכיל בתוכו גם חובות וגם זכויות שייתכן ואיננו מודעים אליהם, גם בעולם התעבורה קיימות זכויות וחובות שעל כל נאשם להכיר ולדאוג להן. מעטים האנשים הבקיאים בעולם זה באופן שיספיק להם כדי לעשות זאת ללא סיועו של עורך דין תעבורה.

רבים עשויים לבחור שלא להיעזר בשירותיו של עורך דין תעבורה בשל היותם הוצאה משמעותית, אך מוטב לזכור כי ייעוצו של עורך הדין נועד גם לחסוך ולמנוע תוצאות שלהן השפעה משמעותית על חיינו.

חשוב לוודא שיש לעורך הדין שלכם ניסיון בניהול תיקי תאונות דרכים. כדאי לבחור במשרד בו יש גם בוחן תנועה מנוסה שיוכל לתת חוות דעת משפטית שבמקרים רבים היא זאת שמטה את כף המאזניים לטובת הנאשם. עורך דין לענייני תאונות דרכים יכול לשמש גם כעורך דין תאונות אופנוע ולכן במקרים של תאונת דרכים עם אופנוע מומלץ לפנות אליו.

חלקו של עורך הדין במקרה שלכם מתחיל כבר עם השיחה הראשונה אליו שמומלץ לעשות מהשטח. בשיחה זו הוא יוכל להכווין אתכם למענה על שאלות הגורמים בשטח ולמנוע מצב שבו אתם נותנים להם גרסה שתקשה על ניהול התיק שלכם בהמשך. בנוסף, הוא ינחה אתכם כיצד לתעד את הזירה ועל מה חשוב לתת דגש בהתנהלות המיידית באירוע. עורך דין תעבורה יוכל לסייע גם על ידי בדיקת מצלמות מאזור התאונה והזמנת גורמי בחינה מטעמו למקום.

עם הגשת כתב אישום כנגד הנהג, תפקידו של עורך הדין הוא לבחון את המופיע בו ולהחליט מה תהיה האסטרטגיה הטובה ביותר להגנה. את האסטרטגיה הזו חשוב שהוא יתווך אליכם באופן ברור ובגובה העיניים, תוך מתן הנחיות פעולה להמשך.

כתב אישום בגין תאונת דרכים - שאלות נפוצות

כאמור, יחד עם כתב האישום תגיע גם הזמנה לדין לבית משפט תעבורה. כמו כל בית משפט פלילי, בית המשפט לענייני תעבורה מנהל את התיקים המוגשים אליו בסדר דיונים קבוע שמתחיל בהקראה ראשונה. בדיון זה יוקרא כתב האישום שהוגש נגד הנאשם והוא יתבקש להגיב אם הוא כופר באשמה או מודה בה. בנוסף, ניתן יהיה להציג טענות מקדמיות שעשויות להשפיע על המשך הטיפול בתיק עד כדי ביטול כתב האישום. כדי לאתר כשלים שיביאו לביטול כתב האישום, מומלץ להיעזר בעורך דין תעבורה מומחה. לאחר מכן יגיע דיון ההוכחות, שבו ראיות ועדויות יוצגו משני הצדדים וייחקרו על ידי שני הצדדים – ההגנה והתביעה. גם כאן, מומלץ להגיע לדיון זה לאחר התייעצות מדוקדקת עם עורך דין תעבורה.

בשלב הבא יציגו השופטים את החלטתם אם הנאשם זכאי או אשם. אם הוא נמצא אשם, ינסו הצדדים לטעון טיעונים באשר לעונש. טיעונים אלו עשויים לעשות הבדל משמעותי בחומרת העונש שיקבעו השופטים.

כעבור 45 ימים מיום מתן פסק הדין, ניתן לערער על החלטת בית המשפט לתעבורה לבית המשפט המחוזי. בטרם תגישו את הערעור, מומלץ מאוד ליצור קשר עם עורך דין תעבורה שידע לשים את האצבע על הליקויים שגרמו להחלטה הקודמת בתיק, ולהבין מהם הסיכויים האמיתיים לשינויה.

ייתכן ששמעתם או קראתם שלא ניתן לקיים דיון בנוגע לתאונת דרכים שכללה חבלה של ממש ללא הנאשם. עם זאת, אין זו דרך להתחמק מן ההליך המשפטי. היעדרות מבית המשפט ללא אישור או סיבה מוצדקת תבוא בעוכריכם ותפגע בניהול המשפט שלכם ובסיכויים שלכם להפחית מן העונש. יחד עם זאת בית המשפט יכול להוציא צו הבאה כנגדכם.