לייעוץ חייגו עכשיו

ייעוץ לפני חקירה – תאונת דרכים

שיעור גבוה של תאונות דרכים נרשם במשך השנים האחרונות במדינת ישראל באופן קבוע, עד שהנתון הפך שגרה אליה התרגלו כולם. ישנן תאונות רבות שמסתיימות בהסכמות בין המעורבים ללא התערבות המשטרה, אך כאשר מדובר על תאונת דרכים עם נפגעים או תאונה שהתרחשה כתוצאה מעבירת תנועה (שימוש בנייד, נהיגה בשכרות וכדומה), ככל הנראה הטיפול יגיע אל ידי הרשויות. הסיכוי שכל אחד מאיתנו ימצא את עצמו בסיטואציה של תאונת דרכים אינו מופרך ואפילו די גבוה, כאשר במקרים רבים זו כלל לא תהיה אשמתנו. גם אם זה אכן כך, ייתכן שנקבל זימון לחקירה או למתן עדות במשטרה, מעמד שעלול להלחיץ אותנו ולגרום לנו לפעול בצורה שגויה שתסכן אותנו. אז לפני שמוותרים על הזכות להיוועץ בעורך דין לענייני תעבורה או מחליטים לעשות כל פעולה אחרת, חשוב שתכירו את ההשלכות ואת דרך ההתמודדות הנכונה בחקירה לאחר תאונת דרכים. במאמר זה נעסוק בייעוץ לפני חקירה במשטרה בעקבות תאונת דרכים. נלמד מתי מתחילה החקירה ומיהן הנפשות הפועלות, מה תפקידן ואיך מומלץ להתנהל מולן. בנוסף, נפרט מתי יזומן מעורב או נהג לחקירה ומה התהליך שיעבור בחדר החקירות. נעמוד על חשיבותו של ייעוץ לפני חקירה והדרכים בהן עורך דין תעבורה יכול לסייע.

מי הוא הבוחן המשטרתי ומתי נפגוש אותו?

הרבה לפני שנפגוש את השוטר בחדר החקירות, הדמות הראשונה שנכיר יהיה הבוחן המשטרתי. במקרים של תאונת דרכים עם נפגעים בהם תאונת הדרכים בה היינו מעורבים גררה פגיעות של ממש או חלילה הרוגים, משטרת ישראל ממנה בוחן שתפקידו הוא לחקור את נסיבות האירוע ולאתר את הנהג האחראי לתוצאותיו. אותו נהג יהיה מעוכב לחקירה או שיילקח לחקירה בשלב מאוחר יותר אחרי שתסתיים עבודת הבוחן בשטח. עבודה זו כוללת מגוון בדיקות ותשאולים שבאחריות הבוחן לבצע כמו בדיקת שדה ראייה, גביית עדויות, בחינת הרכבים המעורבים וכיוצא באלו. לאחר איסוף הממצאים והעדויות בשטח, הבוחן המשטרתי ייזמן את החשודים בגרימת תאונת הדרכים ויחקור אותם תחת אזהרה.

מי מזומן לחקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים?

מובן מאליו שנהג החשוד בגרימת תאונת דרכים יזומן לחקירה, אך לא רק הוא. גם נהגים אחרים שהיו מעורבים בתאונה ועדים נוספים שהיו באזור עלולים למצוא עצמם מתושאלים בחדר החקירות. שימו לב – אם זומנתם לחקירה באזהרה, אתם נחשבים מאותו הרגע לחשודים בביצוע עבירה. אם זומנתם לחקירה או גביית עדות והייתם מעורבים בתאונה אבל לא האחראיים אליה, דעו שכל מה שתגידו ותעשו עשוי לשנות את הסטטוס שלכם לחשודים.

חקירה באזהרה לאחר תאונת דרכים היא אמנם השלב הראשון של התהליך, אחריו יגיע המשפט עצמו, אבל מדובר על שלב קריטי שכל חלק ממנו עשוי לשנות את התוצאות. גם אם תזומנו לחקירה בה ישכנעו אתכם שרק רוצים להבין מכם מה התרחש, כל משפט יירשם וכל מילה תוכל לשמש נגדכם בהמשך כראיה קבילה במשפט עצמו. מכאן נובעת החשיבות הקריטית של התייעצות לאחר תאונת דרכים.

מהי החשיבות של התייעצות טרם חקירת משטרה בתאונת דרכים?

אחד הדברים שהכי חשוב לזכור היא מתי מתחילה החקירה, והתשובה לכך היא כבר בזירת האירוע. הבוחן המשטרתי והכוחות בשטח יגרמו לכם להיות בלחץ כדי שתרגישו את הדחיפות שבמתן התשובות לשאלות שלהם. זוהי אחת הדרכים לקבל מכם מידע לפני שמימשתם את זכותכם להתייעץ עם עורך דין. החוק סבוך והבירוקרטיה מסוכנת, לכן לא משנה כמה פעמים תטענו "אני חף מפשע" באוזני החוקר, יכול להיות שתמצאו את עצמכם עם כתב אישום ביד בגלל שאמרתם לו משהו שגוי.

הרבה פעמים, נחקרים בוחרים לוותר על זכותם לייעוץ לפני חקירה מפני שהם בטוחים שיש בכך מן ההודאה באשמה, אבל אותה התייעצות שהיא זכותם המלאה בחוק תחסוך מהם טעויות של אנשים שלראשונה נמצאים במעמד החשודים.

החוקרים עשויים להשתמש במגוון משפטים שיגרמו לכם לוותר על התייעצות עם עורך דין לענייני תעבורה כמו: "חבל על הזמן שלך, זה עניין של כמה שאלות", או "אנחנו צריכים לקבל תשובות בדחיפות" ואפילו "גם ככה עורך הדין שלך לא יוכל להיכנס לחדר". ואכן, בישראל אין לעורך הדין אפשרות להיכנס לחדר החקירות, אך ניתן לעכב את החקירה במקרים מסוימים ולזמן סביר עד להגעתו של עורך הדין למתן ייעוץ לנחקר. ייתכן שגם יסבירו לכם בתחנה כי התייעצות עם עורך דין עשויה לפגוע במהימנות שלכם כחשודים או עדים, אבל האמת היא שבית המשפט רואה בהתייעצות זכות חשובה ביותר ולא מושפע מהחלטתו של החשוד אם להשתמש בה או לא.

מי שאינו מתורגל בחקירה עשוי ליפול למלכודות שונות של החוקרים או להסתבך עם פליטות פה וניסון להתחבב על החוקר. המכשולים האלו ואחרים הם בדיוק הדברים שעלולים להיות מנוצלים לרעה נגדכם ולהביא לתוצאות קשות כמו פסילה מנהלית וכתב אישום. הדברים האלו הם גם בדיוק אלו שייעוץ נכון של עורך דין תעבורה בטרם החקירה יוכל למנוע. ייעוץ מקצועי של עורך דין לפני חקירה לאחר תאונת דרכים יכול להשיג הקלה בעונש ואפילו סגירת תיק במקרים מסוימים.

קיבלתם זימון לחקירה במשטרה - זה מה שעליכם לעשות

בתור התחלה, אחד הדברים שכדאי לעשות לאחר קבלת זימון לחקירה במשטרה הוא להבין מהי מטרת הזימון והאם ישנם חשדות המיוחסים לנו. אל תצפו לקבל את התשובות לשאלות האלו בטלפון וגם אל תתפתו לפתח שיחה על האירוע עם מי שהתקשר לזמן אתכם לחקירה. זכרו – החקירה כבר התחילה! המטרה היא להוכיח אתכם כאשמים! כדאי להבין אם אתם מזומנים לחקירה באזהרה (משמע אתם חשודים בגרימת התאונה) או לגביית עדות. כחשודים, יש לכם זכויות אחרות שמומלץ להכיר.

יחסי הכוחות ביניכם, אזרחים שלראשונה נקלעו לסיטואציה שכזו, לבין החוקר המיומן, הם יחסים ברורים והם אינם לטובתכם. החקירה הזו היא חקירה פלילית לכל דבר, לכן הדבר הבא שעליכם לעשות באופן מיידי הוא להתקשר לקבלת ייעוץ לפני חקירה במשטרה לאחר תאונת דרכים.
ויש גם כמה דברים שכדאי לא לעשות כמו להשיב על שאלות החוקר בלי להבין את משמעות הדברים ומבלי שהתייעצתם לפני החקירה. כמו כן, אם יש לכם טענת הגנה חשוב שהיא תעלה כבר בהזדמנות הראשונה. כל טענת הגנה שלא עלתה בהזדמנות הראשונה לא יהיה לה משקל ולא יהיה באפשרות המשטרה לבדוק אותה. לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין בטרם החקירה. לעיתים טענת הגנה שתעלה יכולה להוביל אף לסגירת התיק. אם לא הוסבר לכם במה אתם חשודים או שלא הבנתם את המסמך שמגיש לכם החוקר, תדרשו הסבר נוסף. עוד דבר שלא כדאי לעשות הוא לזלזל בהליך ולהגיע לשימוע מול קצין משטרה שישלול לכם את הרישיון למשך 60 ימים פסילה מנהלית. הגיעו לשימוע מוכנים, גם כאן בעזרתו של עורך דין תעבורה מומחה לתאונות דרכים.

כך תתכוננו למה שיקרה בחדר החקירות

גם אם כבר הייתם בחקירה במשטרה וגם אם לא, תמיד יהיו קלפים בשרוולו של החוקר שאתם לא מודעים אליהם. כאן ריכזנו עבורכם כללי זהב שיגנו עליכם מכל מה שעתיד להתרחש בחדר החקירות, כללים שעשויים להציל אתכם מעונש כבד על לא עוול בכפכם.

  • הבינו את מצבכם לפני הכל – החוקר מחויב להציג בפניכם את החשדות שהוא מחזיק נגדכם.
  • תקשיבו היטב לשאלות המופנות אליכם – אם בחרתם לשתף פעולה עם החקירה ולא לשמור על זכות השתיקה שיכולה אף היא לשמש חיזוק לראיות התביעה, בטרם תענו על כל שאלה שהחוקר ישאל, נסו להבין מה מטרתה של השאלה ורק אז להעניק לו תשובה ברורה ותכליתית. הקשיבו לחוקר עד הסוף, התגברו על תחושות העייפות וחוסר הוודאות, ואל תתפתו ליפול למלכודות בהן הוא ינסה לעצבן אתכם או להוציא אתכם משלוותכם.
  • אל תפחדו להגיד לא – החוקר יכול להשתמש בכוח ובפחד שהוא משרה על הנחקרים. ייתכן שהחוקר ינסה לספר את מה שקרה כך שאתם תוצגו כאשמים. אל תפחדו להשיב לו שלא כך היה או שהוא טועה בדבריו. אם תעשו להפך ותסכימו, אתם עלולים למעשה להודות באשמה בלי כוונה.
  • השאננות היא מהשטן – מי מכם שיזומן לחקירה כעד מוכרח לזכור שבכל רגע הוא עלול להפוך לחשוד. על כן כדאי להיות בתשומת לב מלאה לשאלות הנשאלות ולהיות עם יד על הדופק באשר למעמד בו אתם נמצאים.
  • זכרו שאתם לא עבריינים – סיטואציה כמו תאונת דרכים לא תמיד נגרמת בעקבות עבירת תנועה והיא לא מגדירה אתכם אוטומטית כעבריינים. למרות שזה ידוע, רבים מהנחקרים עשויים להרגיש שכך המערכת רואה אותם ולנסות לעשות כל מאמץ כדי לסיים את האירוע. המאמצים האלו עלולים לבוא לרעתכם.
  • החוקר רחוק מלהיות חבר נחמד שלכם – גם אם זה מה שהוא יצהיר, החוקר לאו דווקא נמצא שם כדי לעזור לכם ואפילו להפך. אם החוקר לא היה חושד באשמתכם, לא הייתם נמצאים מולו בחדר החקירות, לכן כל ניסיון להתקרב ולהתחבר אליכם הוא אסטרטגיית חקירה ותו לא. למרות זאת, אין סיבה לחשוש מפגיעה מצד החוקר או מאיום פיזי כיוון שהוא פועל רק בדרכים החוקיות העומדות לרשותו.
  • קראו היטב את פרטי החקירה לפני חתימה עליה – בסוף החקירה אתם תידרשו לחתום על מסמך המתאר את פרטי החקירה ומהלכה. אם לא תבחנו היטב את המסמך לפני החתימה, המשמעות היא לתת פרצה לחוקר לשנות ניסוח או את תכלית הדברים בהתאם למטרה שלו. אם מצאתם טעות בדברים, אל תסכימו לחתום לפני שהחוקר מתקן את המסמך.

 

חשוב לציין שלא הכללים האלו ולא יתר המידע המופיע במאמר זה מהווה ייעוץ משפטי או תחליף להתייעצות עם עורך דין תעבורה, מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה בעל ניסיון בתיקי תאונות דרכים שיבחן את המקרה שלכם לגופו.

מתי מוגש כתב אישום בתאונת דרכים?

כאמור, לא כל תאונת דרכים תגרור אחריה חקירה במשטרה, ולא כל חקירה באזהרה מסתיימת בהגשת כתב אישום נגד הנחקר. כתב אישום בגין תאונת דרכים מוגש נגד חשוד שהחקירה נגדו הובילה את החוקר לראיות מספקות המצביעות על האחריות שלו בגרימת התאונה. מכאן ניתן להבין שהחקירה הראשונה במשטרה היא חלק מכריע וחשוב ביותר להמשך התהליך, חלק שמומלץ להגיע אליו לאחר ייעוץ ועם גרסה נכונה וברורה של האירוע שעשויה למנוע הגשת כתב אישום.

שימו לב שבחלק מהמקרים בהם נגרם נזק לרכב והאחראי לנזק הותיר את הרכב ללא פרטים או מבלי לדווח, ייתכן שתיפתח נגד האחראי חקירה ולאחר מכן יוגש נגדו כתב אישום אם וכאשר יאתרו אותו.

חשוד שהוגש נגדו כתב אישום פניו אל משפט בבית המשפט לתעבורה, ואם עד השלב הזה לא נעזרתם בעורך דין תעבורה, מוטב מאוחר מאף פעם.

למה עליי לצפות לאחר החקירה במשטרה?

לאחר החקירה, המשטרה תיגש למלאכת הראיות, ואם תצליח בה תקבל את ההחלטה אם להגיש נגדכם כתב אישום או לא. כאמור, אם לא תימצא תשתית ראייתית מספקת, אתם עתידים לקבל הודעה רשמית מהמשטרה על סגירת התיק. אך אם כן תימצא כזאת, התיק יועבר אל תובעת המשטרה וזימון לבית המשפט יישלח אליכם. כל עוד יצאתם מהחקירה ולא שללו את רישיונכם, אתם רשאים להמשיך ולנהוג באופן רגיל עד שיינתן גזר הדין בתיק שלכם.

כיצד עורך דין תעבורה יכול לסייע לפני חקירה באזהרה?

נכון שהיום יש המון מידע ברחבי האינטרנט שיכול לסייע לכם להתמודד עם מגוון רחב של סיטואציות מול החוק והמשטרה, גם המאמר הזה הוא חלק מרשת המידע האינסופית. אבל כשמדובר על ייעוץ לפני חקירה במשטרה, עורך דין לענייני תעבורה בעל ניסיון בחקירה של תאונות דרכים הוא בגדר חובה. לצד ההיכרות המעמיקה שלו עם התהליך, הוא יכול לסייע לכם גם ע"י סימולציות שידמו את החקירה באופן שיכין אתכם למה שאתם עומדים לעבור בצורה מעשית ולא רק תיאורטית.

אז למה מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה? הנה כל הסיבות:

  • זה איש המקצוע שיודע בדיוק מה אתם הולכים לעבור, מול מי ואילו שאלות ישאלו אתכם. הוא מכיר את נבכי החוק ותקדימים בתחום שיכולים לסייע להקל עליכם בהמשך. לא הייתם רוצים שיהיה בצד שלכם ויעזור לכם להתמודד עם הסיטואציה הזרה?
  • נוכחותו של עורך דין תעבורה לא רק תמנע מכם לעשות שגיאות עקב חוסר ידע, אלא גם תמנע מכם למעוד עקב חוסר ביטחון.
  • מעורבותו של עורך דין שיכין אתכם לחקירה יכולה להביא לכך שרישיונכם לא ישלל בסיומה, כל עוד המצב מאפשר ותקשיבו להוראותיו. כך, גם אם הגעתם למצב בו מוגש נגדכם כתב אישום, עדיין תוכלו להתנייד באופן שגרתי עד שיקבע גזר הדין בעניינכם. במילים אחרות, כמה שפחות הפרה של השגרה.
  • הידע והניסיון של עורך הדין לדיני תעבורה יוכל לסייע לכם לאזן את יחסי הכוחות ביניכם לבין החוקר. כפי שכבר אמרנו קודם, אתם עשויים להימצא בסיטואציה הזו לראשונה, ואילו החוקר מנהל את הסיטואציה על בסיס יום יומי. עורך הדין יכיר את כל השיטות והדרכים בהן ישתמש החוקר ויכיר לכן אותן מראש.
  • הסיבה לכך שמדינת ישראל ידועה באחוז גבוה של הרשעות נובעת מהתרבות שלו לסמוך על חברים ומכרים בכל מה שקשור לחוק ובירוקרטיה. אנחנו אמנם עשויים להכיר אנשים שעברו תהליך דומה או נחקרו באותה התחנה, אבל הניסיון שלהם לא מעיד דבר על מה שאתם עשויים לעבור בקרוב, וכל מאמץ לחסוך את ההוצאה שבייעוץ משפטי אמיתי, עלולה לעלות לכם ביוקר בהמשך.

ייעוץ לפני חקירה תאונת דרכים - שאלות נפוצות

ההבדל העיקרי בין שני המצבים האלו הוא שלחשוד עומדות הזכות להיוועץ עם עורך דין לפני החקירה והזכות לשתיקה ואילו לעד אין זכויות כאלו בזמן גביית עדותו במשטרה.

ישנם מקרים בהם בסוף החקירה, נערך לחשוד שימוע מול קצין משטרה אשר יכול להחליט על פסילת רישיון הנהיגה של הנאשם ל- 60 ימים. ניתן לערער על ההחלטה הזו ע"י פנייה לבית המשפט לתעבורה בבקשה לביטול פסילה מנהלית.

ישנן הרבה זכויות העומדות לנחקר עפ"י החוק, אך המרכזיות שבהן שכדאי להכיר ולהשתמש בהן בעת הצורך הן זכות השתיקה, הזכות לאי-הפללה עצמית והזכות להיוועצות עם עורך דין. זכות נוספת שעשויה להיות קריטית היא הזכות למתורגמן בהינתן נחקר שאינו דובר עברית.