לייעוץ חייגו עכשיו

התליית רישיון נהיגה – באילו מקרים ומה עושים?

במאמר זה תמצאו את כל המידע ההכרחי בנושא התליית רישיון נהיגה. מה המשמעות של אמצעי התיקון, מתי ומדוע מתקבלת ההחלטה על התליית רישיון, ואילו גופים רשאים לקבל אותה. בנוסף, כאן תוכלו לקרוא וללמוד על אפשרויות הביטול, הערעור והדחייה של התליית רישיון נהיגה ואת תפקידו ההכרחי של עורך דין תעבורה בהליכים הקשורים.

מהי התליית רישיון נהיגה?

התליית רישיון נהיגה היא כלי שבו משתמשות רשויות השלטון והחוק כדי לאכוף את אמצעי התיקון בתחום התעבורה ולמנוע תאונות דרכים. נעשה שימוש בהתליה של רישיון הנהיגה כאשר ישנו ספק בעניין הכשירות של הנהג לעלות על הכביש, ורק לאחר בירור כשירותו התקינה, יכול הנהג לקבל בחזרה את רישיונו.

התליית רישיון נהיגה משמעותה היא פסילה מנהלית של הרישיון לתקופה שאינה מוגדרת מראש. כלומר, הגוף שמבצע את התליית הרישיון אינו מתחייב לתאריך מסוים שבו הוא יחזיר את הרישיון לתוקפו, אלא שקבלתו בחזרה נמצאת תחת אחריותו של בעל הרישיון והוא נדרש לעמוד בתנאים מסוימים על מנת לבטל את התליית רישיון הנהיגה שלו.

המילה התלייה מקורה במילה 'תלוי', ואכן כפי שנאמר, רישיונו של הנהג הופך תלוי בהתנהלותו כנגד הסנקציות שהטילו עליו.

ישנן כמה סיבות שעלולות להוביל להתליית רישיון ובהתאם – מספר גופים שבסמכותם להחליט על כך, מיד נפרט על כולם. במקרה שבו אחד הגופים ימצאו לנכון להתלות את רישיון הנהיגה של אדם, הוא מחויב לעדכן אותו על כך באחד מאמצעי ההתקשרות הקבועים בחוק. גם אם מדובר על קורס נהיגה מונעת, בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) או כל אמצעי תיקון אחר, אי התייצבות לזימון שהתקבל יוביל לפסילה זמנית של רישיון הנהיגה.

מי הם הגופים המוסמכים להתלות רישיון נהיגה?

ישנם שני גופים שיכולים להחליט על התליית רישיון נהיגה של אדם והם משרד הרישוי והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. שני הגופים האלו כאמור אמונים על וידוא כשירותו של נהג להיות מאחורי ההגה, ועל כן אם קיים בחזקתם הספק בעניין כשירותו, הם רשאים לנקוט באמצעים.

לדוגמא, נהגים המחויבים על פי החוק לאמצעי תיקון כמו קורס נהיגה נכונה (נהיגה מונעת), ולא התייצבו לקורס אליו זומנו וסיימו אותו במהלך חצי שנה מרגע מסירת ההודעה המקורית, משרד הרישוי רשאי להתלות את רישיונם עד להגעה לקורס והשלמתו. כמו כן, נהג אשר זומן לבדיקה רפואית במרב"ד ולא הגיע, או לא הציג מסמכים רפואיים להוכחת מצב כשירותו הבריאותית לנהוג כנדרש, יכול המרב"ד להתלות את רישיונו עד להשלמת בירור הסוגייה בעניינו.

באילו מקרים תתבצע התליה של רישיון הנהיגה?

ישנן שתי סיבות עיקריות שבגינן מתלים את רישיון הנהיגה של אדם. האחת מהן היא בהיבט הפלילי כאשר נהג ביצע עבירות תנועה וצבר נקודות תעבורה. השנייה במישור הרפואי כאשר נהג נדרש להוכיח את כשירותו הרפואית לנהיגה במסגרת בדיקות רפואיות מטעם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

התליית רישיון נהיגה בעקבות צבירת נקודות

זוהי הסיבה הנפוצה יותר מבין השתיים. לאחר צבירה של 12 נקודות תעבורה, כל נהג נדרש לעבור קורס נהיגה נכונה (נהיגה מונעת), כך גם בכל צבירת 12 נקודות נוספות. כאשר משרד הרישוי מחייב את הנהג לעבור את הקורס, הוא עושה זאת באמצעות הודעה ובה תאריך סף מוגדר שעד הגעתו על הנהג לסיים את הקורס. אם התאריך המוגדר עובר והנהג לא השלים את חובתו, משרד הרישוי רשאי להתלות את רישיון הנהיגה שלו.

  • לנהג יש 6 חודשים להשלים את הקורס הבסיסי או המתקדם בנהיגה נכונה.
  • כעבור 15 ימים משליחת ההודעה של רשות הרישוי על ההכרח לביצוע הקורס, היא נחשבת כהודעה שנמסרה.
  • ניתן להגיש בקשה לדחיית התליה ברישיון הנהיגה פעם אחת לכל קורס באתר משרד התחבורה.

 

התליית רישיון נהיגה במסגרת בדיקות רפואיות

במקרה כזה, התליית רישיון הנהיגה מחולקת לשני סוגים – התליה מנהלית טכנית והתליה מנהלית רפואית. התליה טכנית יכולה להתרחש כאשר נהג שמזומן לבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים אינו מתייצב אליהן, או לחילופין מגיע ומסרב לספק מסמכים רפואיים או דגימות כפי שהתבקש, לדוגמה, בדיקות שתן, בדיקות פסיכולוגיות, בדיקה של נרקולוג, התאמה לנהיגה וכדומה.

הסיבות שבעקבותיהן נהגים מופנים לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים רבות ומגוונות. ניתן למצוא את הרשימה באתר של משרד הבריאות.

התליה מנהלית היא כזו שבמסגרתה המכון הרפואי מקבל מידע רפואי עדכני אודות נהג בעל רישיון, כאשר אותו המידע מעלה ספקות באשר לכשירותו של הנהג לנהיגה. מקרים כאלו יכולים להיות אפילפסיה, בעיות לב וכיוצא באלו. עד שהנהג יוכיח כי מצבו הרפואי אינו מונע ממנו לנהוג, משרד הרישוי עשוי להתלות את רישיון הנהיגה שלו.

התליה כזו ניתן לבטל אם הנהג אכן יתייצב לבדיקה, יספק את החומרים הרפואיים שהתבקש להמציא ומוכח כי הבעיה הרפואית אינה קיימת או משפיעה על כשירותו, כל זאת בפרק זמן סביר.

המטרה העיקרית של התליית רישיון מסיבות רפואיות עד לתום הבירורים אודות מצבו הרפואי של הנהג היא שמירה על בטיחותו ובטיחותם של משתמשי הדרך האחרים ומניעת מגפת תאונות הדרכים כפי שמשרד הבריאות מתייחס אליה. אם בסופו של התהליך, יוחלט כי מצבו הרפואי של הנהג לא מאפשר לו לנהוג, הוא רשאי לערער בתוך 30 ימים על ההחלטה.

מתי התליית רישיון נהיגה מסתיימת ואיך ניתן לדחות אותה?

אמנם על פי החוק, נהגים מוכרחים לקבל התרעה מראש על אמצעי התיקון וחלון הזמנים שיש להם להשלים אותו לפני שיתלו את רישיונם, אך ייתכנו מקרים שבהם חוסר תשומת לב תוביל לאי הבנה והסנקציה תיפול על הנהג כרעם ביום בהיר.

אחת הדרכים לוודא שאתם לא תפספסו את ההודעות האלו היא לוודא שהכתובת שאתם רשומים תחתיה במשרד הרישוי היא הכתובת הנכונה שלכם, כדי שלא תחמיצו את קבלת ההודעות. בנוסף, אם כבר קיבלתם את ההודעה, מספיק גם אישור השתתפות בקורס נהיגה מונעת כדי לבטל את ההתליה. כך או כך, מומלץ שבעת קבלת ההודעה תפנו אל עורך דין תעבורה שינחה אתכם כיצד לפעול כדי לא לאבד את רישיונכם.

עבור נהגים שטרם סיימו את קורס הנהיגה המונעת במסגרת חצי השנה שהוקצתה להם, ישנה האפשרות לבקש לדחות את התליית הרישיון. הבקשה לדחייה צריכה להיות מוגשת באתר של משרד הרישוי כטופס דיגיטלי לאחר הזדהות של הנהג במערכת ההזדהות הלאומית. לאחר ההזדהות יש לבחור את הקורס אליו הנהג מיועד – 'קורס נהיגה נכונה בסיסי' או 'קורס נהיגה נכונה מתקדם'.

הקורס הבסיסי מיועד לנהגים שצברו 12-22 נקודות תעבורה, ואילו הקורס המתקדם מיועד לנהגים שצברו 24-34 נקודות תעבורה. אם בקשתכם התקבלה ואושרה אתם תקבלו על כך הודעה שבה יצוין המועד החדש להתליית הרישיון, כלומר – התאריך האחרון להשלמת הקורסים אליהם אתם מחויבים על פי החוק. חשוב לזכור שניתן להגיש בקשה כזו ולדחות את התליית הרישיון פעם אחת בלבד.

כיצד ניתן לבטל התליית רישיון נהיגה בכל אחד מהמקרים?

יש מספר דרכים לבטל התלייה של רישיון נהיגה, כתלות בדרך שבה התקבלה ההחלטה על התלייתו. אם רישיונו של נהג הותלה בעקבות אי התייצבות לבדיקות או חוסר שיתוף פעולה עם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (הצגת מסמכים וכדומה), כדי להשיב אליו את רישיונו יצטרך הנהג למלא את הבקשה שסירב אליה. אם הנהג אכן ימלא את הנדרש ממנו, התליית הרישיון תבוטל באופן מידי.

אם מדובר על התליית רישיון נהיגה בשל מצב רפואי שאינו מאפשר את כשירות הנהג לנהיגה, אין דרך לבטל את ההחלטה וכל שניתן לעשות הוא לזרז את הטיפול במצב הרפואי שמונע ממנו להיחשב כשיר. חשוב לקבל ייעוץ וליווי מקצועי של עורך דין.

אם הוחלט על התליית רישיון נהיגה של נהג כיוון שלא התייצב לקורס נהיגה מונעת אליו הוא מחויב להגיע, ניתן לבטל את ההתליה בקלות אם הנהג יציג אישור הרשמה לקורס בפני משרד הרישוי.

במקרים אחרים, ניתן לפנות אל עורך דין תעבורה שיסייע לנהג לבטל או לערער על ההחלטה להתלות את רישיון הנהיגה שלו. מיד נפרט כיצד עורך דין תעבורה מומחה יוכל לעזור לכם בדרכים שונות מול מקרים של התליית רישיון ע"י משרד הרישוי או המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

מה דינה של נהיגה בזמן התליית רישיון?

נהיגה בעת התליית הרישיון היא עבירה חמורה שדינה עלול להיות פסילה לצמיתות. זכרו – התלייה היא פסילה זמנית עד תום הליכים או אמצעי תיקון אליהם הנהג מחויב, ומטרתה להגן עליו ועל משתמשי הדרך האחרים. כלומר, על אף היותה זמנית, עדיין מדובר על פסילת הרישיון ומכאן שחל איסור חמור על נהיגה בזמן הזה. העונש על נהיגה בזמן התליית רישיון יכולה להיות גם קנס כספי משמעותי ואפילו מאסר על תנאי או מאסר בפועל. אלו עונשים הזהים לעונשים הקבועים בחוק כשמדובר על נהיגה בזמן פסילה רשמית.

כמובן שכמו כל הליך משפטי אחר, ישנה משמעות להיסטוריה הפלילית שלכם. ככל שהיא עשירה יותר בעבירות וצבירת נקודות, כך בקשת התביעה לעונש תהיה לעונש חמור יותר. אם נתפסתם נוהגים בזמן שהרישיון שלכם בהתליה, חשוב שתפנו לייעוץ מקצועי של עורך דין תעבורה. הוא יוכל לסייע לכם במידת האפשר להפחית בעונש למינימום האפשרי או לקבל עונש קל מבין האפשרויות הקיימות.

שימו לב, לנהיגה בזמן התליית רישיון ישנה משמעות נוספת בהיבט הביטוחי. נהג שעלה על ההגה בעת פסילה, ועשה תאונה בזמן הזה, עשוי שלא לקבל את סיועה של חברת הביטוח שלו, לא עבור נזקים שקרו לרכבו שלו וכן לא עבור נזקי צד ג'.

איך עורך דין תעבורה יכול לעזור?

בהרבה מקרים של התליית רישיון נהיגה, ההחלטה על כך מתקבלת על ידי הרשויות באופן שרירותי ולא מספיק מעמיק או צודק. הפסילה הזו עשויה להביא להפרעה משמעותית בשגרת חייהם של נהגים רבים ואף לפגוע בנהגים מקצועיים בהיבט הכלכלי כיוון שנבצר מהם לעסוק בעבודתם. לכן, חשוב שתדעו כי ישנן דרכים להתמודד עם התליית רישיון נהיגה באופן חוקי בעזרתו של עורך דין תעבורה. הנה כמה מהמקרים הללו:

  1. מקרה שבו הוחלט על התליית רישיון נהיגה של נהג באופן שהוא רואה בלתי מוצדק
    אם אתם סבורים שנגרם לכם עוול ורישיון הנהיגה שלכם הותלה באופן לא מוצדק, עורך דין תעבורה מצוין יכול (במקרים מסוימים) לשכנע את בית המשפט שהתקבלה החלטה מיותרת או שאינה צודקת. אם התליית הרישיון שלכם התרחשה על רקע החלטתם של גורמים רפואיים לאחר בדיקות וקבלת חוות דעת מגבילות, עורך דין לענייני תעבורה יוכל לנסות להטיל בהן חמת ספק.
  2. מניעה של התליית הרישיון בזמן ההמתנה להחלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
    אם אתם ממתינים להחלטת הועדות הרפואיות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ובמקביל הרישיון שלכם הותלה, דעו כי ישנה האפשרות להיעזר בעורך דין תעבורה שינסה למנוע את הקפאת הרישיון עד לקבלת ההחלטה של המכון.
  3. ערעור על ההחלטה לשלילת הרישיון
    אם כבר התקבלה ההחלטה של המכון הרפואי על שלילת הרישיון שלכם, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא לפנות אל עורך דין לתעבורה שיוכל לעזור לכם לערער על ההחלטה הזו ולהוכיח שבניגוד לממצאים, אתם אכן כשירים לנהוג. עבור כל נהג שרישיונו הותלה זמינה גם האפשרות לפנות אל וועדת הערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולהגיע אל בית המשפט המחוזי. מובן כי מומלץ שלא לעשות זאת באופן עצמאי אלא רק בסיועו של עורך דין תעבורה.
  4. ביטול התליית רישיון הנהיגה על ידי מציאת שגיאה בהליך
    במקרים בהם נפלו שגיאות בתדפיס שקיבלתם בעניין התליית הרישיון, עליכם לפנות אל משרד הרישוי ולדרוש את ביטול ההחלטה. גם כאן, מומלץ שתעשו זאת בליוויו של עורך דין לענייני תעבורה.

התליית רישיון נהיגה - שאלות נפוצות

כפי שידוע לכל, נהגים חדשים מקבלים יחס מחמיר יותר בכל הקשור לעבירות תעבורה. העין הבוחנת של הרשויות מאיימת בעזרת אמצעי ענישה משמעותיים יותר. על כן, אם אתם נהגים חדשים, עליכם להיות מודעים הרבה יותר להשלכות של צבירת נקודות, התליית רישיון ונהיגה בזמן פסילה, כיוון שהענישה עלולה להפוך את אירוע קבלת הרישיון המשמח לאכזבה גדולה.

מסירת ההודעה בדואר בדבר אמצעי התיקון וההתליה האפשרית באי קיום אמצעי התיקון נכנסת לתוקף כ-15 ימים מיום מסירת ההודעה, כך על פי החוק. כמו כן, אין כל מנגנון לווידוא קבלת ההודעה על ידי הנהג. שימו לב שאי ידיעה על דבר ההתליה אינו פוטר אתכם מעונש במידה ותעלו על ההגה בזמן בו רישיונכם נפסל.

נהג שישלח למכון הרישוי אישור הרשמה לקורס נהיגה נכונה (נהיגה מונעת), התליית הרישיון שלו תבוטל באופן מידי. עם זאת חשוב להבהיר – רבים הנהגים שסבורים כי כאן הם נפטרים מעול הקורס. בפועל, במהלך כל שלבי הקורס מתבצע רישום נוכחות קפדני שמטרתו למנוע מנהגים לנצל את ביטול ההתלייה המיידי. אם נהג אינו מתייצב לקורס אליו נרשם והצהיר, הדבר מובא לידיעת משרד הרישוי ורישיונו יחזור להיות מותלה עד להתייצבותו וסיום הקורס בהצלחה.