לייעוץ חייגו עכשיו

דוחות תנועה – עבירות, סוגים ומה עושים

אם קיבלתם דוח תנועה מסוג ברירת משפט, ישנם מספר כיווני פעולה אפשריים, כאשר כל אחד מהם עשוי להתאים לסיטואציה אחרת בה תימצאו. האפשרות הראשונה והקלה ביותר, זו שנהגים רבים נוטים לבחור בה, היא תשלום הקנס הכספי אך שימו לב, תשלום דוח משטרה כמעט תמיד לצידו תחויבו ברישום נקודות. אפשרות שנייה, אם תבחרו שלא לשלם את הדוח, תוכלו לערער על הדוח ולבקש להישפט בבית המשפט - ערעור על דוח משטרה. אפשרות שלישית היא להמיר אותו באזהרה. אפשרות נוספת, במידה ולא אתם נהגתם ברכב בזמן ביצוע העבירה היא הסבת דוח. ישנה גם אפשרות נוספת להגיש בקשה לביטול דוח משטרת ישראל ולנסות לבטלו לגמרי.

סוגי דוחות תנועה

עבירות על חוקי התנועה עשויות להיות מנוטרות באמצעות מכשירים כמו מצלמת מהירות, מצלמות טקטיות, או לחילופין להיתפס על ידי שוטר בשטח. כך או כך, הדרך לאכוף את העבירות האלו היא מתן דוחות תנועה, כאשר אלו מתחלקים לשני סוגים. סוג אחד הוא דוח "ברירת משפט", וסוג שני הוא "דוח הזמנה לדין". כאן נרחיב על הסוג הראשון, דוח "ברירת משפט" שלמעשה מאפשר לבחור שלא לשלם את הקנס בו נדרש מבצע העבירה ובמקום זה לבקש ולהגיע לבית המשפט. בדרך כלל נוספות על הקנס הכספי גם נקודות על פי סוג העבירה, ושניהם מחושבים בהתאם לחומרת העבירה שבוצעה.

עבירות התנועה הנפוצות הן שורה של התנהגויות מסוכנות ואסורות על הכביש. ביניהן עבירות כמו שימוש בטלפון, עקיפת רכב אחר מימין, אי ציות לתמרור עצור, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה ללא חגורה, וכיוצא באלו.

איתור ותשלום דוח משטרה

כיום ישנו שירות איתור דוחות משטרה המאפשר לנהגים לבדוק במהירות ובקלות אם קיימים דוחות תעבורה הרשומים על שמם או על מספר הרכב שלהם. השירות ניתן באופן מקוון באתר של המרכז לגביית קנסות, ובאותה דרך ניתן גם להמשיך לתשלום הדוח עצמו, אם זו בחירתכם. דרך נוספת לתשלום דוח משטרה היא בטלפון אל מרכז גביית קנסות, חייגו 35592*. בנוסף, תוכלו לברר על דוחות שנרשמו כנגדכם גם אם אבדו מול מרכז פניות נהגים ארצי (מפנ"א) בטלפון 110 שלוחה 2.

קיבלתם דוח תנועה? אלו הן האפשרויות העומדות בפניכם

  1. תשלום דוח משטרה – תשלום דוח משטרה ורישום של נקודות חובה לנהג במידה והעבירה היא כזאת המחייבת ניקוד
  2. ביטול הדוח – הגשת בקשה לביטול הדוח בצירוף נימוקים לבקשה
  3. ערעור על דוח משטרה – הגשת בקשה להישפט בבית המשפט לתעבורה
  4. המרת דוח באזהרה – ניתן לבקש להמיר את הדוח באזהרה אם הנהג עומד בתנאים הנדרשים
  5. הסבת דוח משטרה – אם לא אתם נהגתם ברכב בזמן ביצוע העבירה ניתן להגיש בקשה להסבת הדוח על הנהג בפועל

תשלום דוח משטרה - מהן ההשלכות?

תשלום דוח משטרה יכול להתבצע במסגרת 90 הימים העוקבים למועד קבלת הדוח. לתשלום הדוח יש משמעויות נוספות מעבר לקנס הכספי ונקודות התעבורה שירשמו לכם. במקרה של תשלום, הנהג למעשה מודה בביצוע העבירה, באופן שלא ניתן לערער עליו או להכחיש אותו לאחר ביצוע התשלום. ישנן קבוצות אוכלוסייה שהודאה באשמה עשויה להשפיע עליהן באופן מיוחד כמו נהגים חדשים או נהגים מקצועיים. נהגים כאלו עלולים להסתכן באובדן הרישיון שלהם אם יבחרו לשלם את הדוח.

מיד עם תשלום דוח תעבורה נחסמות בפני הנהג יתר אפשרויות הפעולה כמו הגשת בקשה לביטולו, האפשרות להישפט, לערער או להמיר אותו. לכן בטרם ביצוע התשלום כדאי להבין לעומק את ההשלכות ובמידת הצורך להתייעץ עם עורך דין תעבורה בנושא.
לא רק נהגים חדשים או מקצועיים עשויים לסכן את הרישיון שלהם בחירת תשלום הדוח, אלא גם נהגים עם רישום נקודות גבולי. זכרו שלצד הקנס הכספי ניתנות גם נקודות תעבורה שבכמות מסוימת גם הן עשויות להוביל לשלילה.

תשלום דוח משטרה - צבירת נקודות תעבורה

תשלום דוח משטרה מהווה למעשה הודאה בביצוע העבירה ומחייב רישום נקודות תעבורה לנהג. ישנן עבירות מסויימות שהן ללא ניקוד. חיפוש מספר נקודות החובה עבור כל סוגי העבירות ניתן לבצע בטבלה שכאן.

שיטת הניקוד בישראל כוללת חמש דרגות של עבירות תנועה. המדרגה המינימלית מחייבת ב- 2 נקודות והמקסימלית ב- 10 נקודות. את מספר הנקודות קבע משרד הרישוי בהתאם לחומרת העבירות השונות, בשיטה שמיושמת בארץ החל משנת 1968. אמנם, לאורך השנים היא עודכנה ואף הוחמרה בניסיון למזער את מספר העבירות על הכבישים ואת תאונות הדרכים שנגרמות בעקבותיהן.

השיטה מאפשרת לנהגים מחיקת נקודות תעבורה רק אם ביצעו את המוטל עליהם בהתאם לעבירה (קורס נהיגה מונעת למשל). כמו כן ישנו מספר של שנים שעל הנהג לעבור במהלכן לא יבצע כל עבירה, כדי שיוכל לפתוח 'דף חדש'. אם קיבלתם דוח עם נקודות, עורך דין תעבורה יכול לסייע עם ביטול נקודות תעבורה, כך שלא תצברו נקודות נוספות, כמובן בהתאם למקרה הספציפי.

אחת השאלות השכיחות ביותר בנושא שיטת הניקוד היא – כמה נקודות זה פסילה? התשובה לכך היא 36 נקודות ומעלה, שיגררו פסילה של הרישיון לשלושה חודשים. מסיבה זו, מחיקת נקודות תעבורה עשויה להיות קריטית וחשוב להכיר את האפשרויות האחרות מלבד תשלום הדוח.

מה חשוב לדעת על מועד תשלום הדוח?

אם בכל זאת תבחרו לשלם את הקנס, כדאי שתדעו מספר דברים חשובים על מועד התשלום. הראשון ביניהם הוא שישנה האפשרות להגיש בקשה לביטול הדוח בתוך 30 ימים ממועד קבלתו. אמנם, הגשת הבקשה אינה עוצרת את הזמן שבו ניתן לשלם את הקנס ללא תוספת פיגורים. תוספת פיגורים על דוח תעבורה עומדת על כ-50% מהסכום לתשלום, והיא מחושבת החל מהיום ה-91 מרגע קבלת הדוח.

אם אתם חוששים שמא קיבלתם דוח תנועה ושכחתם לשלם את הקנס, ורוצים להימנע מתוספת ריבית, תוכלו לבדוק זאת על ידי פנייה למוקד מרכז פניות נהגים ארצי בטלפון 110, שלוחה 2.

במקרים בהם לא מתבצע תשלום קנסות משטרה כנדרש, הטיפול בעניין עובר למרכז לגביית קנסות והנהג חשוף להליכי הוצאה לפועל כמו עיקול חשבון הבנק, עיקול הרישיון וכיוצא באלו. התשלום יכול להתבצע באופן מקוון באתר או במזומן בבנק הדואר.

הגשת בקשה לביטול דוח תנועה

בקשה לביטול דוח ניתן להגיש רק במסגרת הזמן המוקצבת לכך (כ-30 ימים מיום קבלת הדוח), וכל עוד לא שולם הדוח שכן כאמור – תשלום משמעותו הודאה באשמה. במקביל להגשת הבקשה לביטול הדוח, או אם זו סורבה, ניתן לבקש גם להישפט בגינו. חשוב לזכור כי בית המשפט עשוי להחמיר עם הנהג ולהטיל עונש משמעותי יותר מזה שצוין בדוח המקורי. זו גם הסיבה לכך שמומלץ להיוועץ עם עורך דין תעבורה שיכול להמליץ על כיוון פעולה מועדף, בכל מקרה לגופו.

את הבקשה לביטול הדוח ניתן להגיש בדואר רשום למרכז פניות נהגים ארצי, או בקלות באופן מקוון באתר של מרכז פניות נהגים ארצי באמצעות טופס פניות נהגים כפי שמופיע בתמונה למטה. חשוב לצרף את כלל המסמכים הנדרשים לבקשה כמו צילום הדוח, צילום תעודת הזהות של המבקש, נימוקים לבקשה וחתימה. דוגמה לטופס פניות נהגים מקוון לטובת ביטול דוח תנועה:

ביטול דוח משטרה נתון לשיקולו של התובע המשטרתי. אם הנימוקים בבקשה יצליחו לשכנע אותו כי לא בוצעה כל עבירה, ייתכן והוא יורה על ביטול הדוח באופן מידי. נסיבות הביטול עשויות להיות תקינות מכשיר האכיפה, שינוי התמרורים במקום העבירה בין מועד ביצועה למועד האכיפה, סתירת גרסאות ועוד. גם מקרים בהם כתב השוטר אינו קריא או שנרשם מספר רכב שגוי, עשויים להוביל לביטול הדוח.

טופס פניות נהגים
טופס פניות נהגים

ערעור על דוח משטרה - הגשת בקשה להישפט

במסגרת 90 הימים בהם ניתן לשלם את הדוח, לנהג ניתנת גם אפשרות ערעור על דוח משטרה והגשת בקשה להישפט על הדוח. אם במסגרת הזמן הזה לא הוגשה הבקשה, ניתן לבקש הארכת מועד המשפט, בהינתן נסיבות מספיק טובות ומהימנות לבקשה חריגה שכזו.

את הבקשה להישפט יש להגיש אל מרכז פניות נהגים ארצי באמצעות טופס פניות נהגים מקוון או בדואר, בצירוף המסמכים הנדרשים. בין המסמכים האלו נמנים צילום הדוח, צילום תעודת זהות וחתימת הנהג. אם חלפה שנה ממועד הגשת הבקשה וטרם קיבלתם הזמנה לדין, הדוח ייגנז בשל התיישנות.

לפני שממהרים לבחור בערעור על דוח משטרה ומשפט במקום תשלום הקנס, חשוב להבחין בין שני מקרים. מקרה אחד שבו הנהג שביצע את העבירה הוא נהג ללא רישום כזה או אחר, ומדובר על עבירה הגוררת קנס ומספר נקודות סבירים. במקרה כזה כדאי לזכור ששכר הטרחה של עורך הדין שילווה את המשפט שלכם, ככל הנראה יהיה גבוה בהרבה מהסכום לתשלום בקנס, וזה אינו צעד כלכלי נבון.

במקרה אחר שבו מדובר על נהג עם רישום קודם, וסיכון משמעותי לפסילת הרישיון, ייצוג על ידי עורך דין תעבורה במשפט יכול להיות הפתרון הטוב ביותר עבורכם. ההבחנה בין תשלום הדוח לבין הבחירה בערעור על דוח משטרה נובעת לרוב מנימוקים כלכליים אך ייתכן ותרצו בכל מחיר להגן על הניידות שלכם אם אתם סבורים כי לא ביצעתם כל עבירה.

המרת דוח באזהרה - מתי היא אפשרית?

אחת מהאפשרויות העומדות בפני נהג שקיבל דוח תעבורה, היא המרת הדוח באזהרה. המשמעות של הליך זה היא החלפה של הדוח הכולל קנס ונקודות בדוח אזהרה. שיטה זו מאפשרת לנהג שביצע עבירה שלא לספוג את אמצעי התיקון תחת מספר קריטריונים מצטברים:

  1. הנהג חייב להחזיק בוותק של 7 שנים ומעלה על הכביש.
  2. העבירה שביצע אינה נחשבת חמורה על פי שיטת הניקוד.
  3. הנהג אינו מחזיק ברישום קודם של דוחות תנועה או התראה קודמים בחמש השנים שקדמו לביצוע העבירה בדוח הנוכחי.
  4. הדוח שניתן לנהג הוא מסוג ברירת משפט והוא מודה בעבירה.

שימו לב, לא ניתן להמיר באזהרה עבירות המסכנות חיים כגון: שימוש בטלפון, חציית צומת רמזור באדום, וכדומה.

את הבקשה להמרת דוח באזהרה ניתן להפנות במועד מתן הדוח אל השוטר, או בתוך 30 ימים באופן מקוון באמצעות אתר מרכז פניות נהגים ארצי. אחד הדברים שכדאי לדעת לפני שבוחרים להגיש את הבקשה, היא שאם זו נענית בחיוב, לא תעמוד לנהג כל זכות לבקש המרה נוספת בחמש השנים הבאות. בנוסף, השוטר בשטח אינו מחויב לאשר את הבקשה, גם אם הנהג עומד בכל הקריטריונים, וכך גם בהגשת פנייה באתר.

הסבת דוח משטרה

לא פעם קורים מקרים בהם בעלי רכב מקבלים דוח תנועה על עבירה שלא הם ביצעו, בזמן שמישהו אחר נהג ברכבם. בדרך כלל מקרים כאלו קורים כאשר מדובר בדוחות מצלמה בהם קיימת אי וודאות לגבי זהות הנהג ולעיתים גם אחרי מכירה של רכב ובטרם העברת הבעלות עליו.

ניתן להתמודד עם דוחות כאלה על ידי הסבתם לנהג שבאמת ביצע את העבירה, במסגרת הגשת בקשת הסבת דוח משטרה – דווח על נהג אחר ברכב.

בקשה להסבת דוח משטרה לאדם אחר יכולה להתבצע בפרק הזמן של 90 הימים העוקבים למועד קבלת הדוח. במקרה של דוח "הזמנה לדין" ניתן להסב את הדוח כל עוד התיק לא נפתח בבית המשפט. הבקשה מוגשת אל מרכז פניות הנהגים הארצי ויש לכלול בתוכה מסמכים קריטיים שיאמתו את זהות הנהג. המסמכים הללו כוללים את צילום תעודת הזהות של בעלי הרכב, צילום רישיונו של הנהג בעת העבירה והעתק של הדוח שניתן. כמו כן נדרשת הצהרתו של הנהג האמיתי כי אכן החזיק ברכב בעת ביצוע העבירה.

שימו לב, אם הדוח ניתן לכם על ידי שוטר בשטח, לא תתאפשר לכם הגשת הבקשה להעברת הדוח כיוון שזוהיתם במועד האירוע. בהינתן דוח מצלמה בו הנהג אינו מזוהה, זוהי אפשרות זמינה.

שוקלים ייצוג עצמי? אל תסכנו את רישיונכם

כל אדם רשאי לבחור לייצג את עצמו בבית המשפט, גם במקרים של עבירות תנועה. אך לייצוג עצמי בבית דין לתעבורה יש השלכות שלאו דווקא יתרמו למצבכם כנאשמים. אחד הסיכונים העיקריים שבייצוג עצמי היא הודאה בביצוע העבירה מבלי שכלל תבינו שזוהי משמעות דבריכם.

אין הכוונה לגרום לכם להאמין כי לא היו דברים מעולם, אך חשוב שתזכרו כי אם אינכם עורכי דין במקצועכם, ייצוג עצמי משמעותו הסתמכות על המזל. לכן גם אם תבחרו לייצג את עצמכם בבית המשפט, לכל הפחות מומלץ שתיוועצו עם עורך דין בטרם מועד הדיון. כך תוכלו גם להימנע ממקרים בהם בית המשפט יחליט להחמיר את העונש המקורי, או שתסכימו להסדר שאינכם מבינים את ההשלכות שלו.

מהם היתרונות של ייצוג עורך דין תעבורה במקרה של דוחות תנועה?

אם אתם לא מתכוונים לשלם את הקנס במסגרת דוח תעבורה שקיבלתם, ומעוניינים להישפט בבית דין לתעבורה, כדאי שתיעזרו בייצוגו של עורך דין תעבורה מומחה. יש לכך מספר סיבות מרכזיות שכולן מבקשות לשמור עליכם מפני חוסר ההבנה בנבכי המערכת ומפני השלכות חמורות על רישיון הנהיגה שלכם בעתיד.

ייצוגו של עורך דין בבית דין לתעבורה יכול לחסוך מכם החמרה של הענישה ואפילו להביא לביטול הנקודות או הדוח כולו. הבקיאות של עורך הדין בתחום התעבורה והמשפט תשרת אתכם בבחירת כיוון הפעולה הנכון והאסטרטגיה שתתאים למקרה האינדיבידואלי שלכם.

במקרים רבים ההיכרות הקודמת של עורך הדין עם הנפשות הפועלות בבית הדין ובמשטרה יכולה לסייע לשיפור המצב. בנוסף, עורכי דין מומחים ידעו לסייע עם בדיקת דוחות משטרה על תקינותם, מהימנותם ויתר הנסיבות השוללות אותם בחוק. אותן נסיבות שהאזרח שאינו עוסק בתחום לא יהיה מודע אליהן בעצמו. עורך הדין ידע להזהיר אתכם מפני הכשלים בתיק, לגבש הגנה מקצועית ולהטיב את התנאים שלכם לקראת ההחלטה על גזר הדין.

דוחות תנועה - שאלות נפוצות

ניתן לפנות למוקד מרכז פניות נהגים ארצי של משטרת ישראל במספר 110, בהקשה על שלוחה 2. דרך נוספת היא באופן מקוון באתר של המרכז לגביית קנסות או בטלפון שלהם 35592* .

ניתן לבצע הסבת דוח משטרה בקלות באופן מקוון באתר של מרכז פניות נהגים ארצי

אם חלפו 90 הימים לתשלום הדוח, תחול עליכם תוספת ריבית פיגורים של כ-50% מהסכום המקורי לתשלום. לאחר כל חצי שנה נוספת בה לא ישולם הדוח, תוספת נוספת של 5% מהסכום המקורי תתווסף לסכום הנוכחי.